Schaamte bij Krewinkel over keuze PvdA voor sluiting MAA

Ralf Krewinkel in 2017, toen nog als burgemeester van Heerlen © ANP
De voormalige Limburgse PvdA-prominent Ralf Krewinkel heeft felle kritiek op de keuze van de statenfractie van zijn partij voor sluiting van Maastricht Aachen Airport (MAA).
In een tweet laat de voormalig burgemeester van Beek en Heerlen weten zich zelden zo ontheemd te hebben gevoeld bij de partij die op zou moeten komen voor arbeid en arbeiders. Hij voegt er de hashtag #schaamte aan toe. Volgens Krewinkel is de PvdA "er niet meer voor de gewone man."

Cynisch

Krewinkel reageert ook cynisch op de oproep van de PvdA-statenfractie om bij sluiting wel te zorgen voor een ruimhartig sociaal plan en het helpen zoeken van een nieuwe baan voor de 1100 mensen die direct en indirect werk hebben door het vliegveld. Daar moet pas mee worden gestopt als iedereen een nieuwe plek heeft gevonden, zo de PvdA-fractie. "Dat is het antwoord van de PvdA-Limburg op de dreigende massa-werkloosheid bij sluiting van MAA", zo twittert hij naar zijn volgers. Het account van Krewinkel staat niet openbaar.

Twijfel

De driekoppige statenfractie van de PvdA heeft tot het laatste moment getwijfeld over haar standpunt over MAA. Daarbij moest zij laveren tussen de vakbondsvleugel in de partij die voor open houden is en de milieuvleugel die voor sluiting is. Uiteindelijk koos de fractie voor het laatste.

Faliekant mislukt

In 2014 stemde de PvdA nog in met de redding van een faillissement van MAA door de provincie. Maar in de vergadering van het Limburgs Parlement van vrijdag stelde statenlid Aleida Berghorst dat dat onder de voorwaarden was van een periode van maximaal 10 jaar. En dat MAA een exploitant zou vinden en zich na die tijd zelf zou bedruipen. "Dat plan is faliekant mislukt. Het vliegveld zal nooit winst maken of zichzelf kunnen bedruipen. Bovendien staat de provincie financieel voor onbepaalde tijd in haar eentje aan de lat want Schiphol en het Rijk dragen niet bij", aldus Berghorst.

Gammel

Ze sprak ook van een gammele financiële onderbouwing van de noodzakelijke investeringen in bijvoorbeeld een nieuwe start- en landingsbaan. En op de steeds strengere wordende regels voor de uitstoot van stikstof. Berghorst vond dat er een goede cijfermatige onderbouwing ontbrak op dit gebied. "We stevenen af op een scenario-Lelystad", zo verklaarde zij. Dat nieuwe vliegveld mag niet in gebruik worden genomen vanwege onjuiste stikstof-berekeningen.

Businessplan

Berghorst betoogde verder dat de schouders niet opgetrokken mogen worden over het feit dat meer vliegen meer overlast betekent. Uiteindelijk koos het Limburgs Parlement met 27 tegen 20 stemmen voor het open houden van MAA onder strikte voorwaarden. Die moeten allemaal een plek vinden in het businessplan dat het provinciebestuur voor het einde van het jaar moet opstellen.
Lees ook:

Prachtig

Oud-wethouder en oud-burgemeester Ralf Krewinkel reageerde daar in een andere tweet in ieder geval enthousiast op. Hij had het over prachtig nieuws. "Proficiat Limburg, proficiat gemeente Beek en vooral proficiat aan al die harde werkers op en rond de luchthaven", zo Krewinkel.

Kaarsje

Berghorst liet tijdens de vergadering van het Limburgs Parlement weten dat haar partij uiteraard de uitkomst van het debat aanvaardt. "Dat is democratie. Daar moeten we ons bij neerleggen", zo zei Berghorst. Met een knipoog riep zij wel op een kapelletje in het gouvernement in te richten waar een kaarsje kan worden opgestoken voor alle risicovolle projecten van de provincie.

PvdA-directeur

De discussie over MAA speelt al veel langer in de PvdA. In het verleden was de partij altijd voorstander van de verdere ontwikkeling van MAA, met name vanuit het oogpunt van (groei van) werkgelegenheid. Ook was de in januari 2020 overleden oud-PvdA gedeputeerde Jan Tindemans van 2002 tot 2015 directeur van het vliegveld.

Aangescherpt

Maar bij de vaststelling van het verkiezingsprogramma 2019-2023 werd de voorgestelde tekst over luchtvaart op een ledenvergadering van de PvdA-Limburg aangescherpt. Daarin kwam te staan dat gezondheid en welzijn van omwonenden van vliegvelden voorop moet staan, "hoe belangrijk de economische ontwikkeling ook is." Ook moet het aanpakken van de negatieve consequenties voor omwonenden prioriteit krijgen in onze provincie, zo kwam in het verkiezingsprogramma te staan. Daarbij werden niet alleen de omwonenden van MAA genoemd maar ook de Limburgers die wonen in de omgeving van de vliegvelden Bierset bij Luik, Weeze bij Bergen en de NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen. MAA is wel het enige vliegveld waar de provincie eigenaar van is en was.

Reactie

PvdA-fractievoorzitter Jasper Kuntzelaers heeft heeft op twitter gereageerd op de kritiek van Krewinkel. Hij betoogt dat de PvdA maar ook de SP staan voor de arbeiders in Limburg maar dat ze toch tot de conclusie komen dat sluiting de beste optie is.

Discussie

Verder stelt hij dat er de afgelopen week een uitgebreide discussie is gevoerd met de hele Limburgs PvdA. "Waar was jij?", twittert Kuntzelaers aan het adres van Krewinkel. Die antwoordt dan weer dat hij uit de actieve politiek is gestapt en daarom ook geen vergaderingen meer bijwoont. "Mijn sociaal hart had er eerlijk gezegd ook nooit rekening mee gehouden dat de PvdA werkelijk zou kiezen voor massa werkloosheid in de vorm van sluiting", reageert Krewinkel weer.