'Steeds meer Limburgers steken grens over voor tabak'

Afbeelding ter illustratie © iStock
Sinds het begin van 2022 kopen steeds meer Limburgers hun sigaretten en shag over de grens in België en Duitsland, stelt data-analysebureau Kantar.
Zij voerde een onderzoek in opdracht van de Vereniging Nederlandse Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten (VSK).

Nederlandse verkoop

Landelijk gezien kwam vorig jaar nog zo'n 20 procent van alle sigaretten en shag uit het buitenland. Nu lijkt het erop dat dat aantal naar 25 procent zal stijgen, zo voorspelt het analysebureau. In Limburg zou het echter zelfs om meer dan 30 procent van alle tabak gaan.
Volgens Kantar en de VSK komt de steiging onder andere door de hogere kosten van tabak in Nederland. Ook zien tabaksverpakkingen er in Nederland vanwege regelgeving minder opvallend uit dan bij buurlanden, wat de verkoop zou doen dalen.

Prijskaartje

Nu kost een Nederlands pakje sigaretten rond de 8 euro. Er is afgesproken om de prijs in 2025 te verhogen naar 10 euro. Daarna is het voornmemen dat er jaarlijks een vast bedrag van zo'n 2 euro bovenop komt. Dan zou een pakje sigaretten in 2040 maar liefst 40 euro kosten.
"In Duitsland stijgt de accijns elk jaar een klein beetje, waardoor het verschil met ons land in stand blijft. Voor België is het nog onduidelijk, of en wanneer er een accijnsverhoging wordt doorgevoerd", zo legt Jan Hein Sträter van VSK uit.

Sterke terugloop

Een Geleense winkelier, Djeckie van Verseveld, vertelt het analysebureau dat haar omzet binnen enkele jaren 'met wel 30 procent' teruggelopen is. "Het is enorm frustrerend om al die Nederlandse kentekens over de grens in de rij te zien staan. Vele Nederlandse ondernemers zouden zo gelukkig gemaakt worden met die klandizie", zegt Van Verseveld. De tabakswinkelier vergelijkt de terugloop van de vuurwerkverkoop.

Dalende accijnsinkomsten

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aanemelijk dat de lagere (accijns)inkomsten van sigaretten verklaard kunnen worden door het dalende aantal rokers. Sträter trekt dat op basis van de onderzoeksresultaten van Kantar in twijfel: "Iedereen is gevoelig voor prijsverschillen! Kijk maar wat er bij de benzinepomp gebeurt."