Permanente vakbeurs voor huis en tuin in Venlo

Wijnhandelaar Marcel Swaghoven uit Venlo in de toekomstige beurshal. © L1 (Gerard Pansier)
Venlo krijgt een permanente vakbeurs voor alles op het gebied van wonen, decoratie en hospitality. De voormalige bloemenveiling wordt hiervoor getransformeerd tot een ontmoetingsplek voor exposanten en bezoekers die 350 dagen per jaar geopend is.
Het idee voor dit unieke beursconcept komt van Lex Ebus. Hij startte vijftien jaar geleden tegenover de bloemenveiling al met succes een cash-and-carryconcept. Oftewel een compleet inkoopcentrum voor bloemist en tuincentrum.

Oude veiling

Wat nog ontbrak was een geschikte plek voor een vakbeurs, tot de oude bloemenveiling vrij kwam. Tot het vertrek van FloraHolland naar het Duitse Herongen in 2010 was het grootste deel van het veilingcomplex in gebruik als distributiecentrum van Intratuin.

Niet van deze tijd

Ebus heeft zijn sporen in de sector al lang en breed verdiend. Als voorzitter van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) was de voormalige boomkweker het visitekaartje van de sierteeltsector in ons land. Cash&Carry FloraZON trekt zo'n 34.000 klanten uit 42 landen naar Venlo. Dat geeft Ebus vertrouwen in het beursconcept. Daarbij zijn de huidige vakbeurzen in de sector niet meer van deze tijd volgens hem.
"De consument is natuurlijk heel wispelturig geworden en wil eigenlijk iedere maand iets anders zien in de winkel. En die beurzen zijn er alleen in het najaar en een keer in het voorjaar. Dus dat model loopt uit", zegt Ebus.

180 bedrijven

De hal waar vroeger de bloemen stonden opgesteld moet vanaf september vol staan met stands. Zo'n 140 bedrijven uit de woon- en decoratiebranche en 40 bedrijven uit de hospitality, als hotels, restaurants en cateringbedrijven, hebben zich al aangemeld. Wijnhandelaar Marcel Swaghoven uit Venlo heeft zich bijvoorbeeld aangemeld. Hij moest zijn reisjes naar wijnboeren de laatste tijd uitstellen.
"Die zeg ik nu: wacht eventjes, we gaan dadelijk een eigen showroom creëren in een heel mooi geheel waar iedereen wat aan heeft en je ook interactie kunt creëren. Waar je ook raakvlakken kunt creëren en meer mensen kunt ontmoeten op diezelfde plek. Dan kost het je minder moeite en eigenlijk ben je in een groter geheel veel sterker bezig", vertelt Swaghoven.
Standhouders hoeven niet altijd zelf aanwezig te zijn. Bezoekers kunnen namelijk inkopen via een innovatieve app.

Andere activiteiten

Het is ook de bedoeling om andere delen van oude bloemenveiling beschikbaar te stellen voor tijdelijke beurzen en congressen. De authentieke afmijnzaal zal verhuurd worden voor evenementen en colleges. Volgens Ebus is het belangrijk om alle openingsdagen iets te bieden aan de bezoekers, buitenom de vaste beurs. Daarom komt er ook een horecagedeelte waar de nieuwste toepassingen op dat gebied worden geshowd.

Vertrouwen

De leiding van de Daily Trade Fair is in handen van zeven aandeelhouders vanuit de groothandel. Zij willen de beurs binnen drie jaar uit laten groeien tot de grootste van Europa. Volgens Ebus is het concept in Europa en ook daarbuiten uniek, zeker in combinatie met hospitality. De voormalige boomkweker heeft het volste vertrouwen dat het slaagt. "We zijn hier centraal gelegen, midden tussen vier vliegvelden. We zitten hier met een beleving van bewoning in het Ruhrgebied met 30 miljoen mensen", zegt hij.