Schiphol Group: geen grote zak geld voor MAA, wel hulp

Het vliegveld in Beek. © Jean-Pierre Geusens
De Schiphol Group ziet zich niet als gulle gever van Maastricht Aachen Airport (MAA).
"We komen niet met een grote zak geld. Wel bieden we hulp aan binnen de mogelijkheden die er zijn", zo zei financiële topman Robert Carsouw van de Schiphol Group in een statencommissie.

Overeenkomst

Provinciale Staten wilde meer weten over de gesprekken die plaatsvinden tussen MAA en de Schiphol Group. Eerder liet de Schiphol Group al in een brief aan de provinciale politiek weten te streven naar samenwerking met het vliegveld in Beek. Daarbij gaat het om een overeenkomst met concrete afspraken of samenwerking als mede-aandeelhouder.

Besluit

Corsouw stelde dat de Schiphol Group eerst duidelijkheid wil van de provinciale politiek voordat definitieve afspraken kunnen worden gemaakt. Op 3 juni neemt het Limburgs Parlement een besluit over de toekomst van MAA.
"Als jullie ja zeggen tegen openhouden, dan is er voldoende tijd om voor het eind van het jaar duidelijkheid te krijgen over de eventuele rol van Schiphol. We schikken ons daarbij naar het scenario en de voorwaarden waartoe jullie besluiten", zo betoogde Corsouw.

Voorwaarden

Hij noemde het wel belangrijk dat de voorwaarden duidelijk zijn over bijvoorbeeld het terug brengen van het aantal ernstig gehinderden en uitzicht op een sluitende businesscase. Corsouw onderstreepte ook dat Schiphol echt geïnteresseerd is, omdat de capaciteit in de luchtvaart aan de krappe kant is en dat alleen maar zal toenemen.
"MAA kan een belangrijke rol spelen als een luchthaven met vracht, passagiers en in de toekomst elektrisch vliegen over kleinere afstanden. Het zou jammer zijn als die capaciteit voor Nederland verloren gaat."

Nauwelijks betalen

De Schiphol-topman wond er wel geen doekjes om dat de Schiphol Group nauwelijks wil betalen voor het overnemen van aandelen van MAA. "Dat zal geen hoog bedrag zijn", zo verklaarde Corsouw op de vraag of hij aandelen voor het symbolische bedrag van één euro wil.

Extra kennis

Volgens directeur Jos Roeven van MAA is er behoefte aan extra kennis om de kwaliteit van het vliegveld in Beek te waarborgen. "De wetgeving op het gebied van geluid, stikstof, CO2, fijnstof en veiligheid wordt steeds complexer. Het wordt steeds lastiger voor kleinere luchthavens om al die kennis in huis te hebben. De Schiphol Group heeft die wel", zo steltRoeven.
De Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Schiphol en de vliegvelden Rotterdam en Lelystad. Ook heeft ze een meerderheidsbelang in vliegveld Eindhoven.