Na schrappen tram heeft compensatie hoogste prioriteit

Zo had de tram tussen Hasselt en Maastricht er moeten uitzien © De Lijn
De provincie Limburg en de gemeente Maastricht willen een forse compensatie van Vlaanderen na het besluit om definitief de stekker te trekken uit de plannen voor een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. Dat maakten beide partijen dinsdag bekend.
De Vlaamse regering hakte maandag na 18 jaar de knoop door over het project en verwees de plannen voor een grensoverschrijdende tram naar de prullenbak.
Eerst geld, dan verder kijken
Mogelijk gaat er in de toekomst wel een elektrische trambus rijden tussen beide steden, maar eerst willen de Nederlandse overheden afspraken maken over compensatie van de gemaakte kosten. "We hebben ruim 20 miljoen euro kosten gemaakt en we willen daar zo veel mogelijk voor gecompenseerd worden, ook de gemeente en het Rijk", aldus gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). "We hebben overeenkomsten gesloten met Vlaanderen en daar zijn ook afspraken over gemaakt. We hebben aan Nederlandse zijde behoorlijk geïnvesteerd, dus we zullen eerst afspraken moeten maken over hoe we tot compensatie kunnen komen."
Ook de Maastrichtse wethouder Gert-Jan Krabbendam wil eerst praten over compensatie voordat er naar een toekomstige grensoverschrijdende verbinding kan worden gekeken. "We zullen dit nu eerst goed moeten afwikkelen. Dat heeft voor ons de grootste prioriteit", zegt de wethouder.
Volgens de wethouder en de gedeputeerde zijn alle partijen - dus ook de Vlaamse regering - het er over eens dat de zaak snel moet worden afgehandeld. Half juni zitten ze weer bij elkaar om te praten over een akkoord.

Van ambitie naar hoofdpijn

Het ambitieuze plan voor de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt werd in 2004 gelanceerd, maar het groeide stilaan uit tot een hoofdpijndossier. In het eerste plan zou de tram rijden van het station van Hasselt naar het station in Maastricht. Dat lukte uiteindelijk niet omdat er een probleem opdook met de Wilhelminabrug in Maastricht: de brug bleek niet sterk genoeg te zijn voor een tram en daarom werd de route ingekort tot de Markt. Vlaanderen was het daar niet mee eens en kreeg er een financiële compensatie voor van Maastricht en de provincie van zes miljoen euro.
Later onstond er ook een probleem in Hasselt: ook daar zou de tram niet tot aan het station kunnen rijden. De politiek in Vlaanderen ging steeds meer twijfelen over de haalbaarheid en het tramproject kwam op losse schroeven te staan. Maandag hakte Vlaamse minister Lydia Peeters na jaren de knoop door: de tram is definitief van de baan.
In deze video zie je een overzicht van de geschiedenis van de plannen voor de tramverbinding: