Maastricht pleit voor duurzame doorontwikkeling van MAA

Afbeelding ter illustratie © Jean-Pierre Geusens
De gemeente Maastricht pleit voor het behoud en doorontwikkeling van Maastricht Aachen Airport (MAA). De luchthaven mag groeien, zolang de belangen van de omwonenden worden gerespecteerd en de hinder zoveel mogelijk wordt weggenomen.
Dat schrijft burgemeester Annemarie Penn-te Strake in een brief aan Provinciale Staten.

Vier scenario's

De provinciale politiek neemt op 3 juni een definitief besluit over de toekomst van het vliegveld in Beek. Er liggen op dit moment vier scenario's op tafel, waarbij forse groei enerzijds en sluiting anderzijds de meest extreme varianten zijn. De tussenoplossingen liggen in een vliegveld dat meer inzet op vrachtvervoer of duurzamere (elektrische) vliegtuigen.

Balans

En met name de verduurzaming vindt de burgemeester van Maastricht belangrijk. 'De gemeente Maastricht opteert voor een MAA dat door kan ontwikkelen binnen een omgevingsbewust kader', schrijft Penn. 'Een kader dat het belang van omwonenden respecteert en dat ervaren hinder voor omwonenden waar mogelijk wegneemt. Een luchthaven die daarmee scherp de balans zoekt tussen de belangen van de omwonenden en de bijdrage van de luchthaven aan de economie.'
Het vliegveld is volgens de gemeente Maastricht ook belangrijk voor de werkgelegenheid.

MECC

Daarnaast speelt het vliegveld een belangrijk rol voor de ontsluiting van Maastricht. Vooral als universiteits-, kennis en bezoekstad, aldus Penn. 'Het belang voor het MECC is evident en groot. De afgelopen jaren is zowel door de provincie als de gemeente geïnvesteerd in de renovatie en upgrading van het MECC', schrijft de burgemeester. Daardoor is het een 'state of the art' congrescentrum, waar beurzen zoals kunstbeurs TEFAF worden gehouden.

TEFAF

De organisatie van de internationale kunstbeurs heeft zich eerder ook uitgelaten over de mogelijke sluiting van het vliegveld. Sluiting zou volgens de organisatie het einde kunnen betekenen van TEFAF in Maastricht. Jaarlijks landen er tijdens de kunstbeurs zo'n 150 privévliegtuigen op Maastricht Aachen Airport met bezoekers van de TEFAF. "Als voor onze klanten de toegang tot de beurs een stuk lastiger wordt, komt daarmee de kwaliteit en dus ook het voortbestaan van de TEFAF in gevaar. Dan zijn we genoodzaakt om andere opties te bekijken", stelde voorzitter Hidde van Seggelen van de TEFAF eerder.