Werkgevers balen van vertraging Maaslijn

Het bovenleidingloze station van Venray © L1 (Erwin Minkenberg)
De overheid moet ingrijpen om ervoor te zorgen dat de Maaslijn alsnog verbreed en geëlektrificeerd kan worden. Dat vinden werkgevers in de regio Venlo.
De Limburgse Werkgeversvereniging LWV vindt dat ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zelf over de brug moeten komen, om de aanbesteding voor het project weer op de rails te krijgen.

Afgeblazen

Het project liep twee weken geleden forse vertraging op, toen de aanbesteding door ProRail werd ingetrokken. Geen enkele marktpartij wilde de klus aannemen, omdat de materiaalkosten van bijvoorbeeld staal en koper door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne op dit moment de pan uit gerezen zijn.

Doorn

Sylvester van der Logt van Seacon en Ondernemend Venlo noemt het afblazen van de aanbesteding 'een doorn in het oog voor ondernemers.' Volgens hem is verbetering van de Maaslijn "...hard nodig om de groei van de regio op peil te houden, niet alleen op bereikbaarheid, maar ook voor aantrekkelijkheid en duurzaamheid." Met vervoerder Arriva zijn afspraken gemaakt dat in 2024 extra treinen te laten rijden tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Nu het spoor voorlopig niet wordt aangepast, lijkt die toezegging echter een gepasseerd station.

Geen resultaat

De Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen bestaat op dit moment uit een enkele spoorlijn zonder bovenleiding, zodat er alleen korte dieseltreinen op kunnen rijden. Plannen om de spoorverbinding een update te geven zijn er al tientallen jaren, vooralsnog zonder tastbaar resultaat.