'Minister moet snel in gesprek over plannen vliegveld Luik'

De luchthaven wil onder meer het aantal nachtvluchten uitbreiden © ANP
De Tweede Kamerleden Mustafa Amhaouch (CDA) uit Panningen en Suzanne Kröger (GroenLinks) willen snel duidelijkheid over de uitbreidingplannen van vliegveld Luik. Zij roepen minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en Gedeputeerde Staten op om zo snel mogelijk in overleg te treden met de Belgische overheid.
"Het kan niet zo zijn dat de ontwikkeling van het vliegveld Luik ten koste gaat van de inwoners van Limburg", aldus Amhaouch.
Zijn collega Kröger van GroenLinks vult aan: ‘’We maken ons zorgen om het overvliegen van het zuidelijke puntje van Limburg door zware vliegtuigen. Daar zijn afspraken over, maar die worden amper nageleefd. De minister moet hierover opnieuw om tafel met de Belgen.’’

Bekend terrein

Amhaouch en Kröger houden zich al jaren bezig met de luchthavens Maastricht Aachen Airport (MAA) en Luik. Zo waren zij een drijvende kracht achter een onafhankelijk onderzoek dat uitwees dat vliegtuigen van en naar Luik veelal te laag over Limburgs grondgebied vliegen. De conclusie van Amhaouchis redelijk eenvoudig: "Meer vliegbewegingen maakt dat er meer vliegtuigen te laag overvliegen."

'Complexe situatie'

Hij noemt de voorgenomen toename van het aantal vliegbewegingen naar ruim 69.260 per jaar 'complex'. "Aan de ene kant beseffen de inwoners van Zuid-Limburg hoe belangrijk de luchthaven is voor de economie, want er werken ook veel Nederlanders. Tegelijkertijd maak ik me zorgen over de overlast. Het is belangrijk dat het toekenningsproces van de vergunningen goed verloopt."

Niet alleen gemeenten

Het Kamerlid beseft dat het voor Nederland lastig is om invloed uit te oefenen op de plannen van het Luikse vliegveld. Europese afspraken maken ook dat niet te verbieden is dat vliegtuigen over ons land vliegen, zelfs niet gedurende de nacht.
"Daarom is het belangrijk dat er contacten tussen de overheden ontstaan", zegt Amaouch. "Bovendien ligt Luik in Wallonië en vindt Vlaanderen iets, vindt Nederlands-Limburg iets. Dat maakt het helemaal ingewikkeld. De gemeenten gaan dit zelf niet oplossen. Daarom moeten allereerst de Staten en ook de minister in overleg. Wordt te lang gewacht, dan is het mogelijk te laat en lopen we achter de feiten aan."

Zware concurrentie

Voor MAA zou verdere uitbreiding van Luik gevolgen kunnen hebben qua inkomsten en werkgelegenheid. "We weten allemaal hoe belangrijk het vervoeren van vracht is. Schiphol is daarvoor in Nederland nummer één, MAA nummer twee. Dus ook dat is een reden om snel met België in gesprek te treden", doelt Amhaouch op de mogelijke zware concurrentie die MAA van een groter Luiks vliegveld krijgt.