Irritatie bij Luiks vliegveld: 'Fake news!'

Vliegveld Luik-Bierset. © Bing Maps
Het vliegveld Luik begrijpt weinig van de ontstane ophef rondom de vermeende verdubbeling van het aantal vluchten. Een woordvoerder bestrijdt dat is besloten om in 2043 jaarlijks 69.260 vluchten uit te voeren.
"Het is fake news", reageert de woordvoerder dinsdagmiddag.

Uitbreidingsplannen

Eerder dinsdag kwam naar buiten dat de luchthaven net over de Nederlandse grens forse uitbreidingsplannen heeft. Het zou daarbij gaan om een ruime verdubbeling van het aantal vluchten, vooral in de nachtelijke uren. Gemeenten in Zuid-Limburg maken zich zorgen over geluidsoverlast en bereiden stappen voor om de uitbreiding tegen te houden.
'Het is een theorie'
De huidige vergunning van het vliegveld in Luik loopt op 2 januari 2023 af. Voordat een aanvraag voor een nieuwe vergunning wordt gedaan, heeft de luchthaven een strategisch en operationeel masterplan opgesteld. Hierin is uitgegaan van ruim 69.000 vliegbewegingen per jaar.
Woordvoerder Christian Delcourt stelt dat daarmee niet is gezegd dat dit aantal ook daadwerkelijk wordt gehaald. "Het is één theorie en daar gaan inwoners en gemeenten hun mening over geven", zegt hij. "Maar dit masterplan is opgesteld vóórdat FedEx besloot om een belangrijk deel van hun vluchten naar Parijs te verplaatsen. Dat gaat om 11.000 vluchten per jaar, vooral in de nacht."

Niet reëel

Door het vertrek van Fedex, een van de belangrijkste klanten van het vliegveld, zijn ruim 69.000 vluchten volgens Delcourt überhaupt niet reëel. Hij benadrukt bovendien dat niet de luchthaven besluit over het aantal toegestane vluchten. "Het is een overeenkomst tussen België én Nederland", zegt hij. Bovendien zal het vliegveld volgens hem altijd voldoen aan alle geluidsnormen.

MAA maakt zich niet druk

Maastricht Aachen Airport (MAA) maakt zich vooralsnog geen zorgen over uitbreidingsplannen van het vliegveld Luik, dat op 50 kilometer afstand ligt. Jos Roeven, directeur van MAA, verwacht in elk geval de komende vijf tot tien jaar geen groei van het aantal vluchten in Luik. "Ze hebben veel logistieke problemen om de vracht via land aan- en af te voeren", zegt hij. "Voordat dit is opgelost, zou het niet verstandig zijn om flink uit te breiden. Overigens komt het bijna niet voor dat een vrachtvervoerder ons inruilt voor Luik. Maar ik heb ook geen glazen bol."

Verbaasd over late ophef

Namens Milieufront Eijsden zegt Hein Wellen dat het vliegveld van Luik al jaren een impact heeft. Hij is verbaasd dat er nu pas ophef over ontstaat: "Het onderwerp staat al meer dan een jaar op de agenda." De meeste overlast komt volgens Wellen van vrachtvliegtuigen tussen 23:00 en 2:00 uur bij zuidwestenwind. "Dat is ook de meeste voorkomende wind. Vrachtvliegtuigen zijn zwaar beladen en meestal 30 tot 40 jaar oud. Nieuwe vliegtuigen zijn minder lawaaierig, maar bij vrachtvliegtuigen gaat dat niet op. De meeste mensen slapen minder of schrikken wakker."
Meerdere malen heeft Wellen contact gehad met ambtenaren. "Dat is goed contact en ze willen graag helpen. Maar na een tijd werkt iemand op een andere afdeling of vertrekt waardoor er een nieuw iemand komt. Ik heb er geen vertrouwen meer in."