Museum W opent met expositie Job Smeets

Kunstenaar Job Smeets in Museum W © L1
Museum W in Weert opent na twee jaar renovatie en restauratie weer de deuren. De openingsexpositie wordt verzorgd door Job Smeets. De in Weert opgegroeide kunstenaar is bekend en befaamd in de internationale kunstwereld. Zijn werk is onder andere te zien in het Louvre en het Rijksmuseum.
Nu keert hij dus terug op zijn oude nest: de stad Weert. Architect Maurice Mentjens, die de gouden gevel van Museum W ontwierp, vroeg de 52-jarige kunstenaar of hij interesse had om een openingsexpositie te verzorgen.

Thuiskomen

Daar had de kunstenaar wel oren naar. "Na alle plekken waar ik ben geweest, waar ik heb geëxposeerd en heb gewoond voelde ik de behoefte om weer eens terug naar huis te komen", zo vertelt hij. Smeets woonde tot zijn zeventiende in Weert, maar had de behoefte om er weg te gaan en de wijde wereld in te trekken als opstandige jongere. Toch had Weert grote invloed op zijn werk. "Als het om Weert gaat was ik altijd heel erg onder de indruk van de carnaval, de optochten en de kermis, die echte volksfeesten. Dat zat hier heel erg in Weert. Dat zijn de goede herinneringen en die heb ik ook altijd in mijn werk meegenomen."

Alice in Wonderland

De verschillende kamers die door Smeets zijn ingericht in Museum W zien er dan ook stuk voor stuk extravagant en kleurig uit. Op verschillende plekken komen clowns terug en naast de meer moderne designstukken die de kunstenaar maakt zijn ook juist oude elementen uit de Weerter cultuur verwerkt. Het zijn dan ook een soort jeugdmemoires van de kunstenaar. Zo zijn er vaandels van fanfares te zien, oude servieskasten en glas-in-lood ramen. Toch zit er elke keer een vreemde twist in de combinaties en kunststukken. Dat maakt dat de kijker zich een beetje in Alice in Wonderland waant. De wereld die wordt betreden is herkenbaar, maar voelt surrealistisch aan.

Omstreden gevel

Dat past ook een beetje bij de omstreden gouden gevel van Museum W. Die bleek de afgelopen maanden niet bij iedereen in de smaak te vallen. Designer Maurice Mentjens is zich daarvan bewust, maar maakt zich er geen ernstige zorgen over. Het gaat immers om de symboliek. "Wat me aansprak was het idee uit de jaren zeventig dat musea de heilige plaatsen zijn van onze moderne geseculiseerde samenleving. Daarmee zijn al onze kunstwerken relikwieën. Zodoende kwam ik op het idee om de gevel als een gouden reliekschrijn vorm te geven."

Nationaal niveau

Met de gouden gevel en ook de openingsexpo verbindt het museum het verleden met het heden én met de toekomst. De insteek is dat de cultuurhistoriche stukken tentoongesteld blijven worden op de bovenste etages, en dat de begane grond wordt ingericht voor modernere exposities zoals die van Job Smeets. De kunstenaar vindt dat een goede zet. "Anders blijf je een gemeentelijk museum dat alleen maar oude stukken exposeert. Maar door deze richting in te slaan kun je zo'n museum ook naar nationaal relevant niveau tillen."
Museum W opent op 3 mei voor het publiek.