(Inter)nationale media zetten Koningsdag in schijnwerpers

De koning en zijn gezin op de Sint Servaasbrug, het startpunt van de route. © Jean-Pierre Geusens
Met de media-aandacht voor Koningsdag in Maastricht werd onze provinciehoofstad woensdag flink in de schijnwerpers gezet, blijkt uit een rondgang van L1. "De Oranjes waren écht onderdeel van de stad."
Al eerder werd duidelijk dat het niet makkelijk is om vast te leggen wat Koningsdag op zal leveren. Eén ding is echter zeker, wist de gemeente: de reclame voor de stad overstijgt alle investeringen.

Miljoenen kijkers

En dat blijkt: landelijk keken er woensdag zo'n twee miljoen mensen op televisie mee met de rondgang van de koninklijke familie door Maastricht. Daarmee hoorden een hele hoop oren de warme woorden die koning Willem-Alexander en zijn familieleden over de stad te zeggen had tijdens zijn bedankspeech op het Vrijthof. Zo zei hij "Leef Maastricht, Maastricht leeft."
Dat Maastricht leeft, bleek ook uit de beelden in de media. De televisie-uitzending alsmede de fotocollage's en video's die op verschillende plekken verschenen, zetten de provinciehoofstad neer als mooie, maar bovenal gezellige stad.

'Ontzettend gezellig'

Zo noemt RTL Boulevard de stad 'prachtig', 'muzikaal' en 'ontzettend gezellig'. Anders dan voorgaande edities was de plaats volgens royaltydeskundige Jeroen Snel 'echt hun stad'. "In het verleden waren ze wel eens in andere steden en daar voelde je dat ze even te gast waren. Maar hier waren ze echt onderdeel van Maastricht."
Ook De Telegraaf zette in op de gezelligheid van de stad, en sprak daarbij van een 'vorstelijk onthaal'.
Typisch Limburgs, en dat bleef niet onopgemerkt. Ook beelden van koning Willem-Alexander aan de toog met het kruidenbitter 'Elske' en prinses Alexia die helpt bij het bakken van vlaaien passeerden woensdag de revue.
Koning Willem-Alexander heft het glas tijdens Koningsdag in Maastricht © ANP

Buitenland

Daarnaast schonken ook buitenlandse media aandacht aan het door en door Nederlandse fenomeen Koningsdag. Daarbij gaat het minder om de stad, maar des te meer om de hartelijkheid van de koninklijke familie, zo blijkt uit een rondgang van L1. Onder andere Belgische en Duitse media halen het festijn aan. Zo kopt het Duitse Spiegel een artikel met een foto van koning Willem-Alexander die zijn Elske heft. En het Koningsdagnieuws bereikte zelfs Spanje.
Het Spaanse La Razón over koning 'Guillermo' © Bron: La Razón
Dat buitenlandse media aandacht schenken aan het evenement, is overigens niet gek. Zo vertelde plaatsvervangend hoofdredactrice en royaltyverslaggeefster van de Duitse website BUNTE Charlot Brutscher eerder al aan L1 dat Duitsers bijvoorbeeld dol zijn op het koningshuis om hun hartelijkheid. Ook voelen onze oosterburen een connectie met de familie door hun Duitse roots.

Minder positief

Toch zijn de media niet volledig te spreken over het koningshuis, zo blijkt na afloop van Koningsdag in Maastricht. Zo haalt het NRC Limburg aan als de provincie die het minst op koning Willem-Alexander gesteld is. Ook RTL Nieuws herinnert het publiek eraan dat slechts 39 procent van de Limburgers vertrouwen heeft in de koning.
Het NRC haalt de populariteit van de koning aan © Bron: NRC
Ook buitenlandse media gaan voor eenzelfde insteek. Zo plaatste De Morgen, uit België, de foto van Willem-Alexander die het glas heft met een gekscherende kop.
Ook De Morgen haakt in op de populariteit van het koningshuis © Bron: De Morgen