Aanbesteding Maaslijn stopgezet: niemand wil

Afbeelding ter illustratie © Erwin Minkenberg
Spoorbeheerder ProRail heeft de aanbesteding van de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen stopgezet.
Dat heeft ermee te maken dat er momenteel geen marktpartijen te vinden zijn die de klus op zich willen nemen, zo blijkt uit een mededeling van gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) aan het Limburgs Parlement.

Risico's te groot

Zij vinden de risico’s in tijd en geld op dit moment te groot en dus onverantwoord. De reden daarvan is dat het tekort aan materialen zoals staal, koper en hout. En de hoge prijzen die als gevolg daarvan betaald moeten worden. De oorzaak daarvan is de oorlog in Oekraïne en de Covid-pandemie.
"Daarom ziet ProRail geen andere mogelijkheid dan de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in de huidige vorm in te trekken en deze opnieuw vorm te geven", schrijft gedeputeerde Van Gaans.

Einddatum niet haalbaar

Anderhalve week geleden maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur al bekend dat de aanpak van de Maaslijn opnieuw vertraging zou oplopen en dat de beoogde einddatum van eind 2024 niet meer haalbaar was. Daar komt nu de intrekking van de aanbesteding bovenop.

Ontwikkelingen niet in beeld

In juni komen alle betrokken partijen weer bij elkaar om de dan actuele situatie te bespreken. Volgens de gedeputeerde kan ProRail op dit moment de gevolgen van alle ontwikkelingen nog niet exact in beeld brengen en zijn die afhankelijk van de verdere nog onzekere ontwikkelingen in Oekraïne.

Reizigers moeten langer wachten

"Samen met de andere partners betreuren wij het ten zeerste dat de reizigers van de Maaslijn langer moeten wachten op de benodigde verbetering. Tegelijk willen we transparant en realistisch blijven over de verwachtingen", zegt gedeputeerde Van Gaans. ProRail gaat in ieder geval wel door met alle overige werkzaamheden zoals grondverwerving.