Basisschoolkinderen denken mee over problemen hoogwater

Een aantal ideeën om met wateroverlast om te gaan. © Waterschap Limburg (Ger Peeters)
Scholieren van verschillende basisscholen bogen zich deze week over een complex vraagstuk van Waterschap Limburg: wat kunnen we doen om wateroverlast in de toekomst te voorkomen?
"Zo’n moeilijke vraag aan kinderen van groep zes, zeven en acht stellen lijkt misschien gek, maar juist kinderen hebben enorme denkkracht", legt een woordvoerder van het Waterschap uit.

Samenwerken

De kinderen kwamen met ideeën om de samenwerking van overheden te verbeteren als het om wateroverlast en droogte gaat. Daarbij passeren zowel speelse als serieuze voorstellen de revu: van waterballonnen gooien op mensen die niet meewerken en 'gewoon niet zeuren' tot het verdiepen van rivieren en dijken verhogen. Jos Teeuwen, bestuurder van Waterschap Limburg, noemt de voorstellen 'geweldig'.
Leerlingen van de openbare basisschool Aan de Meule in Sittard, de Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Heerlen en van de vrijeschool Christophorus in Roermond deden aan het project mee.
Teeuwen op één van de basisscholen. © Waterschap Limburg (Ger Peeters)

'Geweldig'

Waterschap Limburg schakelde de kinderen niet alleen in vanwege hun verbeeldingskracht, maar wil hen zo ook kennis laten maken met de gevolgen van klimaatverandering.
Alle oplossingen die de kinderen hebben bedacht worden vertaald in 'volwassen' adviezen, waarna het Waterschap er verder in duikt. In de komende weken wordt het watervraagstuk ook op andere basisscholen aan scholieren voorgelegd.