Hoe de boekwinkels anno 2022 publiek trekken

'Tijdens de boekenweek staat de spotlight exclusief op het Nederlandstalige boek' © iStock
De boekenweek 2022 is zaterdag begonnen. Bedoeld om het publiek naar de boekwinkels te lokken. Dat is tegenwoordig nog niet zo makkelijk, want een boek is ook zo op internet besteld. Bovendien staat het lezen onder druk, want de verleiding van de mobiele telefoon of een avondje Netflix is groot. Wat moet de boekhandel anno 2022 nu doen om volk, en zeker jeugd, naar binnen te krijgen?
Evelijn de Jong van boekhandel Dominicanen in Maastricht: "We concurreren met internet, dat is natuurlijk plat naar een scherm kijken. Hoe verleid je mensen dan om naar de stad te komen? Door wat meer aan te bieden dan alleen maar de deur open te zetten. De boekhandel 2.0 is veel laagdrempeliger dan vroeger, meer gericht op vermaak. We hebben, behalve boeken, tentoonstellingen, een koffiehoek, optredens van schrijvers. Er gebeurt van alles."

Spotlight

De boekenweek is belangrijk voor de omzet van de boekwinkels, zegt De Jong: "Omdat de spotlight dan echt weer eens exclusief op het Nederlandstalige boek gericht wordt. We kunnen ons presenteren als boekhandel. Kom maar naar binnen, snuffel, je hoeft ook niet iedere keer wat te kopen. Wat we ook zien tijdens de boekenweek is dat veel mensen hun aankopen uitgesteld hebben, om dan tijdens de boekenweek het boekenweekgeschenk mee te krijgen."
De boekhandels en bibliotheken kunnen ook helpen om het juiste boek te vinden. "En dat is belangrijk , zeker om de jeugd aan het lezen te krijgen", zegt Egid van Houtem, hij is programmaleider bij Cubiss, een organisatie die Limburgse bibliotheken ondersteunt: "Een boek vinden dat bij een kind past en dat leuk is om te lezen, is echt een opgave. Het technische lezen, het leren, dat is het domein van de school. Maar het leuk leren vinden van lezen, is kilometers maken. Veel lezen. En de juiste boeken lezen is dan essentieel."

Dubbele missie

Kinderboekenschrijver Manon Berns uit Maastricht beaamt dat. Van haar hand verschijnt volgende maand een bundel met kunstverhalen voor kinderen. Zij heeft dus een dubbele missie, kinderen aan het lezen krijgen én interesseren voor kunst. "Er moet een motor in zo'n verhaal zitten, een spannend plot. Er is geen kind dat denkt, ik ga vandaag eens over Picasso lezen. Nee, ze willen een spannend boek lezen. Dus ik schrijf bijvoorbeeld over schilderijen die gestolen worden, of vervalst, het oplossen van een mysterie.. Dát wil een kind lezen, maar het is vaak nog wel een opgave de juiste boeken te vinden waarmee dat leesplezier gestimuleerd wordt."

Booktok

Toch is het niet alleen kommer en kwel, wat betreft het leesgedrag van de jeugd. Met dank aan internet, vertelt Evelijn de Jong: "Op Instagram en TikTok zitten veel jongelui van tussen de 15 en 25, die elkaar aansteken met de liefde voor het boek. Via Booktok bijvoorbeeld, een hashtag die gebruikt wordt om boeken bij elkaar aan te prijzen. Dat is echt nieuw. Ze komen hier dan binnen, meestal een groepje meiden, negeren de begane grond en lopen linea recta naar boven naar de engelstalige afdeling, dat is hun walhalla. Daar blijven ze dan een uur hangen om vervolgens met drie boeken naar buiten te lopen. Engelstalig ja, en dat is helemaal niet erg, zeker blijven doen! Want wat je ook leest, het belangrijkste is dát je leest. Ze worden gestimuleerd op internet, maar ze komen wel naar de fysieke boekhandel. Dat is winst."