Dubbel gevoel docenten bij onderwijs aan Oekraïners

Eén van de klassen van Taalrijk in het Dendron College in Horst. © L1 (Peter Beeker)
De eerste Oekraïense leerlingen zijn van harte welkom bij Taalrijk in Horst. De docenten op deze school voor anderstaligen vinden het wel vreemd dat ineens alles mogelijk lijkt.
"Onderwijsmiddelen zijn sneller beschikbaar, webinars over hoe om te gaan met deze leerlingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat is goed maar wij vragen ons af waarom dat nooit zo was voor al die andere vluchtelingen die op onze school zitten", vraagt Sanne Nijsten, coördinator van Taalrijk, zich af.

Geen verschil

Sinds vier jaar heeft deze school een afdeling in het Dendron College in Horst. Momenteel zitten er op Taalrijk tachtig leerlingen met dertien nationaliteiten die vooral les krijgen in de Nederlandse taal. Al jaren wordt lesgegeven aan kinderen van vluchtelingen, asielzoekers en arbeidsmigranten. "Ik zie geen verschil", zegt Nijsten. "Een kind is een kind, welk geloof of nationaliteit het ook heeft. Het zou mooi zijn als al die initiatieven die nu van de grond komen ook mogelijk zijn als er vluchtelingen uit andere landen deze kant op komen."

Warmer welkom

Op dit moment zijn er drie nieuwe leerlingen uit Oekraïne waaronder Artemii. De 12-jarige jongen die uit de buurt van Kiev komt, is samen met zijn moeder gevlucht uit het oorlogsgebied. In Horst heeft hij klasgenootjes uit onder andere Afghanistan, Syrië en Somalië. "Leerlingen zijn vooral nieuwsgierig naar Artemii en willen weten hoe het met hem is en waar hij vandaan komt", vertelt Nijsten. "Ze merken wel dat Oekraïners een warmer welkom krijgen in Nederland, maar dat zorgt nog niet voor spanningen in het klaslokaal."

Hoop

Om vluchtelingen uit Oekraïne te helpen en op te vangen wordt alles gedaan. Een deel is zelfs aan het werk of zit op school. "Ik hoop dat we hier van leren en dat het in de toekomst ook mogelijk wordt om op die manier naar alle kinderen van vluchtelingen te kijken, ongeacht waar ze vandaan komen", zegt de docente.