Goede voorbereiding op een gezonde Ramadan

Abdurrahim Yildiz bereidt zich op een gezonde manier voor op de Ramadan met intermittent fasting. © L1
De Ramadan gaat dit weekend weer van start. Moslims die meedoen mogen tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten en drinken. Maar hoe kom je de Ramadan het gezondst door?
Je niet vergrijpen aan alle zoetigheden is natuurlijk stap één. Maar volgens Abdurrahim Yildiz uit Maastricht draait het niet alleen om voeding. "Elk jaar kom ik er aan het einde sterker uit. Tijdens de ramadan bid je meer tot Allah. Je bent dan bewuster met jezelf en je ziel bezig. Daar haal je steeds meer kracht uit."
Yildiz heeft een supermarkt en is elke dag omringd door eten. Een extra uitdaging voor het vasten:

Ramadantips

Ook voedingswetenschapper Samefko Ludidi uit Maastricht geeft aan dat het zeker niet allemaal draait om eten.
  • Goed slapen is het allerbelangrijkst. "Ritme en regelmaat. Ga niet later dan middernacht naar bed als je om 5:00 uur een ochtendgebed hebt. 's Avonds leven is eigenlijk funest, want het zorgt voor veel stress in het lichaam."
  • Zorg dat zodra je mag drinken, je de 1,5 liter water per dag haalt die je anders ook nodig zou hebben. "Je kunt er een theelepel zout aan toevoegen. Dan neem je vocht sneller op."
  • En natuurlijk de meest voor de hand liggende tip: Eet voedzaam en blijf weg van zoetigheden, hoe moeilijk dat met de Ramadan ook is. "Als je minder koolhydraten en suiker maar juist goede vetten binnenkrijgt, houd je het vasten langer goed vol."

Goede voorbereiding

Volgens Ludidi krijg je de meeste gezondheidsklachten tijdens de Ramadan als je geen goede voorbereiding treft. "Je moet er zeker twee weken van tevoren mee beginnen", legt Ludidi uit. Bijvoorbeeld met intermittent fasting. Dat is ook een vorm van periodiek vasten, een goede warming up dus.
Het grootste verschil met die vorm van vasten is dat de ramadan 'droog' is: tijdens de daguren mag er niet gedronken worden. "Het is belangrijk jezelf te hydrateren. De belangrijkste tip: bulk drinken, dus grote hoeveelheden in één keer." Volgens Ludidi is drie keer een halve liter water genoeg.

intermittent fasting

Yildiz heeft zich de laatste tijd ook op deze manier klaargestoomd voor de Ramadan, met hulp van Ludidi. "Je bent je bewust van wat je binnenkrijgt. Zo houd je een gezond patroon aan", vertelt Yildiz.
Ludidi zelf heeft meermaals aan de ramadan meegedaan. Hij vat de vastenperiode in één woord samen: 'bezinnend'.