Veel onduidelijkheid over werkzaamheden spoorverdubbeling
Het is vooralsnog onduidelijk of de werkzaamheden aan de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf vertraging oplopen.
Dinsdag maakte spoorbeheerder- en onderhouder ProRail bekend dat er door de oorlog in Oekraïne mogelijk bouwprojecten aan het spoor vertraging opleveren. Dit komt door vertraagde leveringen uit Oost-Europa, veroorzaakt door de oorlog.
Planning
Dat kan onder meer betekenen dat materialen niet op tijd kunnen worden geleverd. 9 mei zouden er aanvankelijk weer treinen kunnen gaan rijden op het traject, maar een woordvoerder van ProRail weet nog niet zeker of alles volgens planning gaat lopen.
Honderden bouwprojecten
"We zijn aan het inventariseren voor heel Nederland wat de gevolgen zijn. We willen graag samen met aannemers en financiers bekijken hoe we de puzzel in elkaar moeten leggen en of we consequenties ondervinden." Hoewel de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf het grootste project is dit jaar, lopen er nog honderden andere bouwprojecten in Nederland. "We zijn aan het kijken voor alternatieve leveringen. We kunnen niet per project afzonderlijk een afweging maken, we willen het in een breder kader brengen", aldus een woordvoerder van ProRail.
'Fabriek op wielen'
De werkzaamheden aan het spoor zijn inmiddels al in volle gang. Twee weken geleden kreeg ProRail hulp van 'The Lady', een ware fabriek op wielen. De spoormachine is honderden meters lang en kan allerlei dingen tegelijkertijd doen, zoals het leggen van dwarsliggers en het plaatsen van nieuwe rails. Per uur kan zo een traject van ongeveer 250 meter worden vernieuwd.