Guido Dieteren: 'We werken compleet anders dan eerst'

Guido Dieteren © Gemeente Kerkrade
Violist en orkestleider Guido Dieteren staat zondag voor het eerst in twee jaar weer met zijn European Pop Orchestra op de bühne om een concert te geven.
Twee jaar lang verlamde corona het culturele leven. Dieteren moest zijn manier van werken helemaal omgooien om te overleven, maar het heeft hem veel opgeleverd: "We werken 180 graden anders nu, maar binnen een paar jaar hebben we misschien wel drie miljoen abonnees op YouTube."

Parttime muzikanten

Dieteren werkt met een orkest van 30 parttime muzikanten. Iedere stoel is dubbel bezet, wat wil zeggen dat hij in totaal 60 musici heeft die in wisselende samenstelling met hem optreden, zo vertelt hij in het L1 Cultuurcafe: "Toen corona toesloeg was er weinig meer op te treden. Wat wél mocht was tv-opnames maken." Die mogelijkheid benutte Dieteren om toch iets te kunnen doen. "Televisie en radio mochten doordraaien. Repeteren met het orkest mocht niet, maar als je er een paar camera's opzette, mocht het weer wel. Dus we zijn gaan omdenken en uiteindelijk eigenlijk een tv-productiebedrijf geworden dat muziek maakt."

Drie miljoen abonnees

De orkestleider besloot fors te investeren in zijn bereik op YouTube. Voor de pandemie had hij een kleine 7000 abonnees, inmiddels zijn dat er 54.000. Na André Rieu en zijn Johan Strauss Orkest (3,75 miljoen abonnees) en het Koninklijk Concertgebouworkest (88.000 abonnees) is Dieteren daarmee het derde orkest van Nederland, qua aantallen abonnees: "Tijdens corona bleken mensen massaal naar ons YouTube-account toe te komen. Inmiddels komt 96 procent van de abonnees en bezoekers van buiten Nederland. Afgelopen weekend bijvoorbeeld hadden we een kwart miljoen views. Iedere week krijgen we er 2000 abonnees bij. Dit jaar gaan we dik over de 100.000 heen. Binnen een paar jaar misschien wel richting de drie miljoen abonnees."

Vertalen

Dieteren plaatst bijna dagelijks nieuwe filmpjes op zijn YouTube-account. Korte clips met muziek: "We hebben heel veel televisiemateriaal liggen. Aankondigingen nemen we sowieso altijd op in het Nederlands, Duits en Engels. Maar die zijn nog vertaald in acht andere talen, onder andere Italiaans en Spaans. Die opnames knippen we op in kortere filmpjes. We hebben 15 tv-specials en eind mei gaan we weer nieuwe opnemen in Kerkrade. En daarvan gaan we ook weer nieuwe clips maken."

Chili

Toen het coronavirus een streep zette door de optredens van Dieteren en zijn European Pop Orchestra verloor hij in één keer bijna zijn volledige omzet. De stap naar YouTube heeft behalve advertentie-inkomsten ook deuren naar nieuwe optredens en nieuwe markten opgeleverd: "Op basis van waar je views zijn kun je ook heel gericht publiek benaderen. In Santiago in Chili zijn we heel populair , dat zien we op YouTube. En dan gaan we daar kijken wat we kunnen doen. In Spanje hebben we meer views dan in Nederland, dus dan gaan we daar kijken of we kunnen optreden. Het is een compleet andere manier van werken."

Knallen

De komende tijd ziet de violist met vertrouwen tegemoet. De tv-shows die hij tijdens corona klaarmaakte om nieuwe landen te veroveren vinden inmiddels hun weg over de wereld. En zondag dus het eerste concert sinds lange tijd met zijn European Pop Orchestra en zangeres Wendy Kokkelkoren, in het Munttheater in Weert: "We gaan knallen."