Fraude door nep-bankmedewerkers neemt toe

Foto ter illustratie © iStock
Criminelen die zich voordoen als bankmedewerker en zo op slinkse wijze je rekening plunderen. Volgens de Fraudehelpdesk is er dit jaar al voor ruim 10 miljoen euro aan schade gemeld, ruim drie keer zoveel als in diezelfde periode vorig jaar.
Iemand die hier over kan meepraten is horecaondernemer Charles Delnooz uit Maastricht.

Slachtoffer

Delnooz werd gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van de fraudehelpdesk van een bank. De vrouw zei tegen het slachtoffer dat er iets mis was met zijn rekening en vroeg hem om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening. De Maastrichtenaar trapte erin en is nu enkele duizenden euro's kwijt.

Verklaring

Het Cyberweerbaarheidscentrum Limburg heeft geen directe verklaring voor de toename van digitale bankfraude. Wel zien ze dat steeds meer criminelen hun toevlucht zoeken in deze vorm van fraude. "Het is gewoon een goed verdienmodel. Iemand die een aantal inbraken op een avond pleegt en geld binnenhaalt. Als hij er een stuk of zes doet, moet hij hard werken", zegt Jeroen Duijsens van het Cyberweerbaarheidscentrum. "Als er bijvoorbeeld 10.000 valse e-mails worden verstuurd, zitten er een aantal mensen tussen die happen. Daar kunnen fraudeurs mee verder."
Banken doen geen uitspraken over het aantal gevallen van spoofing, een vorm van phishing waarbij criminelen een valse identiteit aannemen. Wel ziet de Rabobank in Limburg een toename van het aantal fraudegevallen. Een verklaring is volgens Janou Boosten-Lamkin, directeur Dagelijkse Bankzaken Rabobank Limburg, dat klanten steeds meer digitaal hun bankzaken regelen. "En daar maken criminelen dus helaas ook misbruik van", vertelt ze.

Social media

Criminelen gebruiken voor hun acties vaak gegevensbestanden die via een datalek gestolen worden bij bedrijven. Maar ook veel zaken die mensen zelf verspreiden via social media kunnen voor oplichters interessant zijn om het vertrouwen te winnen van slachtoffers.
Delnooz hoopt zijn geld nog terug te krijgen via de bank. Als een slachtoffer misbruik van de naam en het nummer van de bank aantoonbaar kan maken en aangifte doet, zullen de meeste banken de slachtoffers vergoeden vanuit de coulanceregeling.