Toename agressie: NS wil meer bevoegdheden voor personeel

Foto ter illustratie © iStock
Door het toenemende aantal incidenten in treinen en op stations wil de NS meer bevoegdheden voor het personeel. Onder andere op het traject tussen Weert en Eindhoven vinden meer incidenten plaats.
Dat zei Leonie Bosselaar, woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, maandag op NPO Radio 1.

Lichamelijk geweld

De toename van het aantal incidenten steeg landelijk van 661 in 2020 naar 744 in 2021. Volgens Bosselaar zijn het vooral incidenten rondom het bedreigen en bespugen van NS-personeel, maar ook lichamelijk geweld.

Identiteit

Een belangrijke bevoegdheid die de NS voor haar personeel wil, is het kunnen controleren van iemands identiteit. "Als we nu iemand staande houden omdat deze persoon geen vervoersbewijs heeft, moeten we de hulp inschakelen van de politie. Zij hebben een systeem waarin ze de identiteit kunnen controleren", aldus Bosselaar.

'Soms kan het tot een half uur duren'

Jaarlijks heeft de NS zo'n 12.000 assistentieverzoeken aan de politie. De helft daarvan gaat over identiteitsvragen. "Maar als de politie andere prioriteiten heeft, kan het soms tot een half uur duren voordat er iemand is. Daardoor kan een situatie verder escaleren. Dat willen we met de bevoegdheid voorkomen."

Medewerkers van veiligheid en service

De NS heeft al speciaal personeel dat ze kunnen inzetten bij meldingen van overlast en een WhatsApp alert. "Als zij ook deze bevoegdheid hebben, kunnen we incidenten sneller afhandelen."

Mondkapje

Ook het niet dragen van een mondkapje kan volgens Bosselaar leiden tot agressie bij reizigers. "Mensen hebben een kort lontje gekregen en als je ze dan aanspreekt op het niet dragen van een mondkapje, kan dat soms leiden tot een incident."

Asielzoekers

Volgens Bosselaar zijn er een aantal trajecten, waaronder dat tussen Weert en Eindhoven waar meer agressie plaatsvindt. "Er is speciale problematiek rondom overlastgevers uit asielzoekerscentra. Met de overheid, andere vervoerders en de politie willen we kijken hoe we dit kunnen voorkomen. Deze mensen hebben bijvoorbeeld vaak geen kaartje. We willen kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat die mensen wel een kaartje kopen."