Miljoenendeal voor natuur maakt kap Sterrebos mogelijk

De politie houdt een oogje in het zeil. © L1 (Guus Benders)
VDL Nedcar betaalt vele miljoenen extra voor natuurcompensatie voor de kap van het Sterrebos. In ruil daarvoor hebben actiegroep De Groene Sporenwolf en de Stichting Ecologisch Vleermuis Onderzoek Nederland (Sevon) hun bezwaren bij de Raad van State ingetrokken en is er dinsdag meteen begonnen met de kap.
VDL Nedcar wil nu snel een nieuwe fabriek bouwen en hoopt ook snel een nieuwe klant te presenteren.

Geen goed gevoel

"Wij hadden eigenlijk allang het gevoel dat we de zaak tegen VDL Nedcar niet konden winnen", zegt secretaris Dirk-Jan van der Hoven van De Groene Sporenwolf. "Wij zijn vrijwilligers en stonden tegenover een leger advocaten van VDL Nedcar. Ik zat vol twijfels toen ik bij de Raad van State het woord voerde. We hadden geen goed gevoel over de juridische afloop. Daarom zijn we altijd in gesprek gebleven met VDL Nedcar om er zoveel mogelijk uit te slepen voor natuurcompensatie."

Nieuwe loopbrug

Daar lijkt De Groene Sporenwolf aardig in geslaagd. Bovenop eerder toegezegde natuurcompensatie van onder meer het verplaatsen van bomen komen er nu nog meer toezeggingen van de autofabriek in Born bij. Zoals de aanleg van een loopbrug over de N297 van Nieuwstadt naar het Limbrichterbos. Net als een geluidswal langs de N297 aan de zuidkant van Nieuwstadt en een groeifonds dat de komende jaren nog meer gaat doen aan de vergroening van de omgeving van VDL Nedcar in Born.

Goede verstandhouding

"Het gaat inderdaad om vele miljoenen extra", zegt woordvoerder Miel Timmers van VDL Nedcar. Ondanks de wetenschap van nu dat De Groene Sporenwolf weinig vertrouwen had in een goede afloop bij de rechter, vindt het bedrijf niet dat het te diep in de buidel tast nu. "Nee, wij vertrouwden op een goede afloop bij de rechter voor ons, maar wij zijn niet zo van het procederen. Wij hechten aan een goede verstandhouding met onze omgeving. Vandaar dat wij uit volle overtuiging deze extra inspanning doen."

Familiebedrijf

Daarbij helpt het volgens de woordvoerder dat VDL Nedcar een familiebedrijf is. "Wij hebben geen hijgende aandeelhouders in onze nek die alleen naar geld kijken", zegt Timmers. "Als familiebedrijf ben je in eerste instantie uit op het bedrijf duurzaam door te geven naar een volgende generatie. Wij hechten meer waarde aan lange termijn en continuïteit. Ik denk dat we dat nu in het contact met De Groene Sporenwolf en de Stichting Ecologisch Vleermuis Onderzoek Nederland (Sevon) nu bereikt hebben."

Burgerparticipatie

Ook Dirk-Jan van der Hoven van De Groene Sporenwolf is van mening dat dit voor de natuur de beste deal is die er te sluiten was. "We hebben nu maximale natuurcompensatie en wij zitten als burgers de komende jaren ook aan tafel om de miljoenen uit de nieuwe fonds te besteden. Plus we behouden de banen van VDL Nedcar, dat vinden wij ook net zo belangrijk."

Gepasseerd station

Met de bezetters van actiegroep Red het Sterrebos heeft De Groene Sporenwolf niet zoveel op. "Die actie was in onze ogen een gepasseerd station. Wij stonden daar gedistantieerd tegenover. Met onderhandelingen wisten wij waar onze kansen lagen", verwijst Van der Hoven nog eens naar de miljoendeal die nu is gesloten.

Nieuwe klant

VDL Nedcar is meteen begonnen met de kap van het bos om te voorkomen dat nieuwe actievoerders opnieuw de bomen in gaan. En dan zal op enig moment worden begonnen met de bouw van de nieuwe productielijn. Wanneer dat zal zijn, weet VDL Nedcar op dit moment nog niet. Wel zal binnenkort bekend worden gemaakt wie de nieuwe klant wordt bij de autofabrikant waarvoor de productielijn nodig is. Mogelijk wordt dat de Amerikaanse startup Rivian, dat in Born onder meer elektrische busjes zou willen laten maken.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!