Onderhoudsbedrijven MAA ongerust: 'grote onzekerheid'

Maastricht Aachen Airport © Björn Neplev
De onderhoudsbedrijven op Maastricht Aachen Airport maken zich grote zorgen over hun voortbestaan. Door het eindeloze gesteggel over de toekomst van het vliegveld in Beek staat de werkgelegenheid van honderden werknemers op het spel, zo stellen zij in een reactie op het zogeheten concept-MKBA.
Daarvan is de belangrijkste conclusie dat vanuit het oogpunt van kosten en baten sluiting van MAA voor Limburg de beste optie is.

Samco

Directeur Constant van Schaik van vliegtuig-onderhoudsbedrijf Samco spreekt van een heel schadelijke, vervelende en totaal onverwachte discussie. Volgens hem is door het provinciebestuur en door statenleden een paar jaar geleden de garantie gegeven dat MAA open zou blijven.
Van Schaik stelt dat zijn bedrijf de gevolgen van de discussie over een eventuele sluiting nu al aan den lijve ondervindt. Zo is de bouw van een tweede hal van Samco uitgesteld, waardoor een grote Zwitserse klant heeft besloten om een deel van een afgesloten contract uit te besteden in Oost-Europa.

300 werknemers

MAA is de thuisbasis van Samco. Het bedrijf heeft 300 werknemers in dienst. Daarvan werken er zon 160 tot 170 op het vliegveld zelf. De rest wordt uitgezonden naar het buitenland. "Wij bieden al 30 jaar langdurige en hoogwaardige werkgelegenheid", aldus Van Schaik. "We willen graag bijdragen aan een duurzame luchthaven."

General Aviation Maastricht

Ook directeur Bert Hermes van General Aviation Maastricht is bezorgd. Zijn bedrijf houdt zich bezig met klein en privé luchtverkeer, bijvoorbeeld voor gasten van kunst- en antiekbeurs TEFAF in Maastricht of paardensport-evenement CHIO in Aken.
"We zouden graag willen uitbreiden. De tekeningen en plannen zijn klaar. Maar door de grote onzekerheid of het vliegveld wel of niet open blijft, blijft de uitvoering voorlopig liggen", zo zegt Hermes.