Jaaroverzicht 2021: deze Limburgers hadden de meeste pech

Afbeelding ter illustratie © iStock
Voor veel Limburgers was 2021 een bewogen jaar vanwege de coronapandemie en de watersnood. Toch waren er ook provinciegenoten die nog wat extra ellende kregen te verwerken.
1Limburg zet de grootste pechvogels van 2021 op een rijtje.

Hoogwater

Alle slachtoffers van het verzwelgende hoogwater verdienen eigenlijk een eervolle vermelding in deze lijst. Duizenden mensen verlieten huis en haard, zagen hun zaak letterlijk onder water komen te staan of moesten dagenlang het folterende gevoel van rondlopen met natte sokken trotseren. Toch waren er sommigen die behalve het natuurgeweld op nóg meer tegenspoed konden rekenen.

Beroofd tijdens watersnood

Bijvoorbeeld Leo en Annie Hamans uit Roermond. Alsof het niet genoeg was dat hun boerderij 40 centimeter onder water kwam te staan, sloegen dieven tijdens de watersnood hun slag in het huis van Leo en Annie. De ongenode gasten maakten contant geld en sieraden buit, waaronder erfstukken met veel emotionele waarde.
Hoe de dieven de boerderij konden bereiken, is voor de familie een raadsel. “Wij konden zelf niet bij het huis, niet eens met een trekker”, zegt zoon Ruud Hamans die samen met zijn vader de boerderij bestiert. “Ze moeten dus met een bootje of een waadpak zijn gekomen.”

Boot ondersteboven

Een ander ongelukkig tafereel speelde zich een week later in de buurt af. In de jachthaven Maas en Roer aan de Hateboer in Roermond kwam een plezierjacht verticaal te staan door het hoogwater. De schade aan het bootje uit 1972 was groot. De volledige achtersteven lag onder water; net het gedeelte waarin de motor zich bevindt.
Eigenaar Bern Laakmann (79) uit Krefeld baalde als een stekker: "De boot is weliswaar all risk verzekerd, maar het is de vraag hoe de huidige staat getaxeerd wordt. Ik heb er mijn ziel en zaligheid ingestoken. Ieder jaar heb ik erin geïnvesteerd en dingen beter gemaakt. Het bootje was helemaal tiptop en zelfs afgelopen jaar nog volledig gerenoveerd. Dat geld krijg ik er waarschijnlijk nooit voor terug.”
Afbeelding ter illustratie © L1 (Guus Benders)

Vriendin brengt broodje en laat vriend ontslaan

In de categorie relatiesores vinden we een monteur van een Limburgs autobedrijf die ontslagen werd nadat zijn vriendin hem bezocht op het werk. Het plan van de lieflijke dame was om haar 'mannetje' op zijn werk te verrassen met een broodje. De garagehouder en tevens baas van de monteur dacht daar echter anders over en weigerde haar binnen te laten in zijn bedrijf.
Afbeelding ter illustratie © iStock

'Vieze dikke vette kabouter'

De vriendin wist via een achteruitgang de werkplaats toch binnen te komen, waarna ze in een scheldkanonnade ontstak. Ze zou de garagehouder onder meer uit hebben gescholden voor 'klootzak', 'kutwerkgever', 'vieze dikke vette kabouter' en 'kleine zielige man'. Toen de garagehouder vervolgens naar een klant reed, achtervolgde ze hem. Tijdens die rit toeterde de vrouw en stak ze haar middelvinger op.
De garagehouder was onverbiddelijk: ontslag volgde voor de wederhelft van de dame.

Sprookjeshuwelijk

Hier bleef het niet bij: de Maastrichtse kantonrechter oordeelde medio maart dat het ontslag niet rechtsgeldig was. Resultaat: de garagehouder werd gesommeerd de monteur een vergoeding van 20.000 euro te betalen. Wie de meeste pech had in deze situatie is daarom lastig te zeggen. Wellicht de garagehouder die eerst de huid vol gescholden kreeg en vervolgens tienduizenden euro's moest betalen, of de monteur die naast zijn verloren baan sowieso al een dagtaak had om zijn opvliegende vriendin in toom te houden.

Olympische quarantaine

Op sportief gebied waren er ook verschillende Limburgse pechvogels. Bijvoorbeeld skateboardster Candy Jacobs uit Tegelen, die als eerste van de Nederlandse equipe positief testte op corona op de OIympische Spelen in Tokio. Gevolg daarvan was dat Jacobs niet alleen de Spelen kon vergeten, maar dat ze ook tien dagen afgesloten werd van de buitenwereld in een Japans quarantainehotel.
Voor Jacobs zelf was het een ontzettende bittere pil. De 31-jarige skateboardster gaf destijds via een videoverbinding aan dat ze geen coronaklachten had, maar wel veel verdriet. "De tranen zijn op dit moment even op. Ik heb een gebroken hart. Ik heb nog nooit echt liefdesverdriet gehad, maar zo voelt het wel."

Geblesseerd na eerste training

Andere sportieve malheur was er voor MVV-speler Kai Bösing. De middenvelder kwam in februari vol goede moed over naar de Sterrendragers maar raakte tijdens de eerste training meteen geblesseerd. De Duitser bekeek uiteindelijk veertien wedstrijden vanuit de ziekenboeg voor hij zelf verscheen op de grasmat.
Kai Bösing © PubliciteitsVisie

Autopech voor VDL

Een flinke dosis onheil op economisch gebied was er voor VDL Nedcar in Born. Sowieso waren er nogal wat hobbels in de zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers. Die ontstond nadat autoconcern BMW besloot hun vierwielers elders te laten bouwen. Een van die hobbels hield bijvoorbeeld in dat het beoogde Messias-bedrijf Canoo zijn keutel toch terugtrok wat betreft een samenwerking met VDL.
Afbeelding ter illustratie © VDL Nedcar
Verder zette de rechter een streep door het plan van de kap van het Sterrebos, iets dat VDL noodzakelijk acht om verder uit te breiden en op die manier nieuwe opdrachtgevers aan te trekken.
Alsof de autobouwers in Born nog niet genoeg sores voor de kiezen hadden gekregen, legde een wereldwijd tekort aan computerchips de productie in augustus meerdere malen stil. Het toekomstperspectief dat sowieso al donker gekleurd was, kreeg daarom een nog somberdere tint. Als klap op de vuurpijl hackten cybercriminelen het moederbedrijf VDL in oktober, waardoor de productie in Born nogmaals stil kwam te liggen. Het gezegde 'het ene ongeluk roept het andere' lijkt absoluut van toepassing op de Limburgse autofabriek.

Pandemische pech

Los van het collectieve onheil dat Limburgers ten deel viel door het coronavirus, grossierden sommige ondernemers in het aantal tegenslagen dat ze kregen te verwerken. Bijvoorbeeld Bart en Juul Backus, de vader en dochter die op zaterdag 18 december, na anderhalf jaar hard werken, het nieuwe Grand Café De Graanbeurs in Venlo openden. De opening was niet alleen een drukke dag voor het duo, het was ook meteen de laatste. Tijdens de persconferentie op de openingsdag werd namelijk afgekondigd dat alle horecazaken dicht moesten. De centrale verwarming van het familiebedrijf was dus nog niet eens op temperatuur kunnen komen voordat deze alweer werd uitgezet.

Doodsteek

Natuurlijk is dit bij lange na niet het enige horecabedrijf waar de coronacrisis verschillende nagels aan de doodskist vormt. Talloze restaurants, cafés en bistro's worstelen nog altijd met de coronamaatregelen. Bijvoorbeeld café de Keulse Kar in Venlo dat definitief de deuren sloot halverwege november.
In een boodschap aan de volgers op Facebook schreven de eigenaren: "Helaas zijn we de afgelopen maanden zo hard geraakt door de coronacrisis dat we de deuren van onze zaak definitief moeten sluiten. Het is voor ons onmogelijk geworden om ons bedrijf weer te openen voor de gasten." De eigenaren zeiden de afgelopen zeven jaar alles te hebben gegeven voor hun zaak.

Overdosis schattigheid

Ten slotte verdient klein leed ook een eervolle vermelding in deze opsomming. Konijnenliefhebster Patricia uit Swalmen werd medio december namelijk met een heuse babyboom aan konijnen opgezadeld. Eén van de vijf konijnen, waarvan zij dacht dat het allemaal vrouwtjes waren, bleek toch van de mannelijke afdeling te zijn. Het resultaat: 22 nieuwe konijntjes.
Volgens Karin Beurskens van dierenpark Onze Beestenboel in Venlo komt die vergissing vaker voor. Konijnen weten hun ware identiteit soms zeer geraffineerd te verbergen volgens haar. "Je moet echt goed kijken. Mannetjeskonijnen kunnen hun scrotum intrekken waardoor het vaak lijkt alsof het een vrouwtje is. Daarom adviseer ik eerst om langs te gaan bij iemand die er verstand van heeft. Als je twijfelt, laat je konijn checken."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!