Misschien eerder een Chinees dan Amerikaan voor VDL Nedcar

Ralph Gelissen gelooft in het Chinese automerk JAC © L1
Autofabrikant VDL Nedcar hoopt nog voor het einde van het jaar een nieuwe klant binnen te slepen. Als opvolger van BMW dat in 2023 stopt met de productie in Born.
Er was al een contract met het Amerikaanse Canoo, maar dat ging niet door. Nu gonst de naam Rivian rond. Maar misschien wordt het toch wel een Chinees, die hebben de blik steeds nadrukkelijker op Europa gericht.

Nio nieuwe Chinees

MG, Aiways, Seres, BYD, Xpeng, allemaal Chinese automerken die inmiddels op de Nederlandse wegen te bewonderen zijn. Daar komt vanaf volgend jaar ook Nio bij, zo maakte de Chinese autobouwer afgelopen weekend bekend. Nio werd ooit de Chinese uitdager van Tesla genoemd. Maar dan wel een eigenzinnige, want de elektrische Nio kun je niet alleen opladen, je kunt bij zogenaamde wisselstations ook je lege accu laten verwisselen voor een volle. In drie minuten, door een robot.

Kwestie van tijd

"Er gebeurt heel veel in de Chinese auto-industrie", zegt auto-industriedeskundige Harm Weken. "Het is inmiddels de grootste automarkt ter wereld. Ze hebben alle kennis en zijn inmiddels verder met elektrische auto's dan de Europese of Amerikaanse industrie. Ze zijn al met wat merken hier en het is slechts een kwestie van tijd dat ze veel massaler deze kant op komen."

JAC

Bij autobedrijf Gelissen in Sittard hebben ze alle vertrouwen in Aziatische auto's. Pa Gelissen begon in de jaren zeventig als eerste met het Japanse Mitsubishi. En die staan nu nog steeds te glimmen in de showroom. Zoon Ralph heeft daar sinds dit jaar een Chinees aan toegevoegd. Hij verkoopt nu ook de JAC, als enige dealer in Limburg.

Elektrisch

"Dit is gewoon een mooie SUV, hij kan 270 kilometer op een volle batterij en kost ongeveer 30.000 euro", zegt Gelissen tijdens een proefritje. "De Chinezen hebben veel geleerd van Europese autobouwers en in deze auto zitten ook onderdelen van Siemens en Bosch, dus dat loopt steeds meer door elkaar. Maar het klopt dat klanten altijd moeten wennen aan een nieuw merk. En daarnaast moet de klant ook elektrisch willen rijden, want er komen alleen elektrische auto's vanuit China deze kant op."

Groei

Inmiddels rijden in Nederland op dit moment ruim 215.000 volledig elektrische auto's rond. Daarnaast nog eens ruim 132.00 plug-in hybride auto's, elektrisch maar voor als de accu leeg is, kan worden overgeschakeld naar de oude verbrandingsmotor op benzine. Van alle nieuw verkochte auto's is momenteel ongeveer een kwart elektrisch en een kleine 15 procent hybride.
"Het gaat onmiskenbaar de elektrische kant op", zegt Weken. "Vooral in de markt voor bestelbusjes zal het nu opschieten. Bedrijven maken werk van de elektrificering van hun wagenpark. Alleen al de pakketjesbezorgers, dat is een gigantische markt."

Grote volumes

Volgens Weken ligt daar ook zeker een kans voor VDL Nedcar. "Het Amerikaanse Rivian zou met een elektrisch busje naar Europa willen komen, zou goed in Born kunnen. Maar ook Chinese auto's kunnen heel goed. Dat zijn inmiddels in eigen land gevestigde merken en die zouden snel grote volumes nodig kunnen hebben in Europa."

Niet ontevreden

Ralph Gelissen heeft alle vertrouwen in de JAC, spreek uit als het Engelse jack. "Kijk hoe het met Mitsubishi is gegaan. En recenter met Hyundai en Kia. Dat zijn gewoon volwassen merken. Dat gaan de Chinezen ook doen. Maar dan sneller is de verwachting." Of ie al veel JAC's heeft verkocht? "We zijn niet ontevreden", lacht de autohandelaar.