Maastrichtse ondernemers verkopen aan eigen voordeur

Afbeelding ter illustratie © L1
De binnensteden zijn leeg, toch hoopt een deel van de winkeliers dat ze aan de deur nog wat kunnen verkopen. Want als klant mag je vanaf straat iets aanwijzen en het ter plekke aan de deur betalen en meenemen. 'Click & collect', wordt het ook wel genoemd.
Tijdens de vorige lockdown mocht dat niet. Toen moest je online bestellen en mocht je het vier uur later pas ophalen.

Extra mooi

"We hebben de etalages extra mooi gemaakt, misschien dat het nog wat oplevert", zegt Cheyenne Smit van sierradenwinkel Follies in het centrum van Maastricht. "We hebben de zaak drie jaar en missen nu al voor de tweede keer een stuk van de zo belangrijke aanloop naar kerst. Eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van deze week, kijk maar hoe leeg de straten zijn. Mensen weten niet dat ze hier nog wat kunnen kopen."

Omhoog geschoten

Aan de overkant bij Maxime schoenen is Pauline druk bezig met het inpakken van online bestellingen. "Sinds de lockdown zijn de bestellingen omhoog geschoten. Je moet wat om bezig te blijven. En om een beetje omzet binnen te halen. Maar het is natuurlijk niet genoeg. De gemiste omzet door de sluiting voor publiek maak je niet goed."

Een schijntje

Ook bij boekhandel Dominicanen zijn sinds zondag extra bestellingen binnen gekomen. Postzakken vol met boeken staan klaar om naar de klanten te gaan. "Ja het is natuurlijk een schijntje van wat we normaal zouden omzetten, maar het is iets", zegt directeur Ton Harmes. 'Mensen kunnen ook aan de deur een boek bestellen en gelijk meekrijgen. Dat is in ieder geval al wat meer dan de vorige keer."

Genadeklap

Brancheorganisatie INretail vreest dat deze lockdown voor een groep ondernemers alsnog de genadeklap kan betekenen. "Dat de zorg een probleem heeft, die discussie ga ik niet aan", zegt directeur Jan Meerman van INretail. "Maar dat je doet wat je nu doet, daar heb ik geen begrip voor. Van het ene op het andere moment krijg je geen mogelijkheid meer om je kerstcollectie te verkopen."

Duidelijkheid

Ton Harmes van boekhandel Dominicanen kan wel begrip opbrengen voor maatregelen, maar niet voor de manier waarop. "Het beleid is warrig, het gaat op en neer. Daar kan ik geen begrip meer voor hebben. Plotseling moet alles weer dicht, terwijl we toch al een tijd ervaring hebben met dit virus. Ik wil wat meer voorspelbaarheid in het beleid en duidelijkheid. Dan kan ik als ondernemer daar op reageren."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!