Succesformule André Rieu ontleed in boek

Wat zit er achter het succes van violist André Rieu? Dat zocht auteur Johan Nebbeling uit voor het boek Denken als André Rieu.
De schrijver zet in het boek de belangrijkste ingrediënten voor het commerciële succes van Rieu op een rijtje.
Eigen markt
De basis van het succes van de vioolvirtuoos is volgens de schrijver het geloof in de eigen kracht. De klassieke wals was geen populair genre en toch heeft Rieu tegen de verdrukking en vooroordelen in bewezen een eigen publiek te kunnen trekken hiervoor. Nebbeling: "Hij heeft een niche ontdekt waar niemand anders iets in zag en hiermee zijn eigen markt gecreëerd."
Controlfreak
Een andere reden voor zijn succes is zijn vrouw, waarmee hij een superhecht team vormt. "Zij heeft misschien wel net zo'n groot aandeel in zijn succes als hijzelf", stelt de schrijver. "En wat ook opvalt, is dat hij alles in eigen hand houdt en een controlfreak is. Hij houdt zich bezig met alle details, tot de stof van de jurken van zijn orkestleden aan toe."
Zonder Rieu zelf
Nebbeling sprak niet met Rieu zelf voor het boek, maar dat is een bewuste keuze. "Dan heb je ook de handen vrij, juist omdat hij zo'n controlfreak is, kan het juist beter zijn om hem niet direct erbij te betrekken."
Serie
Het boek komt uit in een serie van 'Topondernemers'. Er zijn al boeken gepubliceerd over Jeff Bezos (Amazon) en Elon Musk (Tesla). Nebbeling koos bewust geen grote naam uit een lijst van de uitgever. "Ik heb Rieu juist aangedragen als iemand uit de buurt met een succesverhaal."
Het boek Denken als André Rieu ligt nu in de winkel.