Beton Willem-Alexandertunnel mogelijk minder brandwerend

© Jean-Pierre Geusens
Het beton in de Koning Willem-Alexandertunnel op de A2 is mogelijk minder brandwerend dan gedacht.
In het geval van een extreem grote brand zouden de hulpdiensten hun werk minder goed kunnen doen en kunnen er onveilige situaties ontstaan.
Onderzoek
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat dinsdag bekendgemaakt na een onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat. Naast de tunnel in Maastricht, zijn er ook drie andere tunnels naar voren gekomen in het onderzoek. Het gaat om de Salland-Twentetunnel (N35), Ketheltunnel (A4) en Tweede Coentunnel (A10).

Afspraken
Volgens de minister zijn de tunnels veilig voor weggebruikers. Wel zijn er afspraken gemaakt om te garanderen dat de hulpdiensten, zoals de brandweer, hun werk veilig kunnen blijven doen bij een tunnelbrand. Per tunnel zijn de afspraken verschillend. Zo zal de brandweer in de Salland-Twentetunnel per keer bekijken of zij bij een vrachtwagenbrand de tunnel in gaat om hulp te bieden of dat dit te gevaarlijk is voor het eigen personeel.

Regels

Sinds de dodelijke brand in de Mont Blanc-tunnel in 1999 gelden strengere regels. Van tunnels, die zijn opgeleverd na 2008, kan op basis van de brandproeven niet met zekerheid worden gezegd of ze nog voldoen aan de brandwerendheidseisen. Volgens experts is een verandering in de samenstelling van het beton in 2008 waarschijnlijk de oorzaak.

Twijfels

De twijfels over de brandwerendheid van het beton zijn er pas bij een extreem grote brand, van een omvang die zich in Nederland nog nooit heeft voorgedaan. Ook de brand in de Mont Blanc-tunnel was minder intens dan de proeven die nu zijn gedaan.
Minister Schultz van Haegen laat nog onderzoek doen naar de tunnels die zijn opgeleverd in de jaren tussen 2000 en 2008. Ook wordt gekeken naar mogelijke gevolgen voor tunnels die nog in aanbouw zijn.