Doek valt definitief voor Limburgse promotieclub

© Flickr/European People's Party
Het doek is definitief gevallen voor Connect Limburg.
Het provinciebestuur heeft geen probleem met een motie van de SP om te stoppen met de organisatie die Limburg internationaal op de kaart moet zetten. Die motie kan rekenen op de steun van bijna alle partijen.

Zelf promoten

CDA-gedeputeerde Ger Koopmans kwam ook tegemoet aan de vraag in de motie om een plan en strategie uit te werken om zelf Limburg te gaan promoten. Daarbij moet het wel niet alleen gaan om het provinciale beleid maar om de hele provincie in de kijker te zetten, aldus Koopmans.

Kosten

Hij verwacht ook dat de promotie door de provincie zelf, minder kost dan de 1,2 miljoen die de provincie nu jaarlijks in Connect steekt. In het voorjaar van 2018 moet het nieuwe plan klaar zijn.

Kritiek SP

Koopmans ging niet rechtstreeks in op de kritiek van de SP dat Connect Limburg weinig toegevoegde waarde heeft. Wel zei hij dat moderne communicatie via nieuwe (social) media een veel belangrijker rol moet gaan spelen. "Een filmpje van YouTuber Dylan Haegens over de '10 voordelen van het Limburger zijn', is veel beter om aan te zien dan het weggehaalde filmpje van Connect", zo zei Koopmans. Het filmpje van de Venraynaar is 1,3 miljoen keer bekeken.

Vrouwonvriendelijk en oubollig

Het filmpje van Connect werd deze week van de site gehaald na kritiek dat het vrouwonvriendelijk en oubollig zou zijn. Connect Limburg werd in 2015 door de provincie opgericht. Toen werd ook besloten dat de organisatie tien jaar lang jaarlijks 1,2 miljoen euro krijgt. Maar de provinciale politiek kiest nu voor een andere koers.