Gemeenten aan zet bij trambaanfietsroute Heuvelland

Het is aan de gemeenteraden van Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals om te beslissen of er een trambaanfietsroute door het Heuvelland komt.
De drie gemeenten gaan over de aanpassingen van de bestemmingsplannen. "Die zijn nodig om de 35 kilometer lange fietsroute van Maastricht naar Aken helemaal te realiseren", geeft PvdA-gedeputeerde Eric Geurts aan.
Ondertekening
Woensdag tekenden de betrokken gemeenten - waar ook Maastricht bij hoort - en de provincie een overeenkomst in het gouvernement over de stappen die nodig zijn om de fietsroute mogelijk te maken.
Kwetsbare gebieden
Volgens Geurts kan er nu al over 80 procent van de route gefietst worden. "In drie kwetsbare gebieden kan dat nog niet en moet dat via bestemmingsplannen geregeld worden. Daarbij hebben de gemeenten het voortouw", aldus de gedeputeerde.
Zwart asfalt
Er wordt geen zwart asfalt gebruikt op de 9 kilometer die nog verhard moet worden voor de fietsroute. Het is de bedoeling om natuurlijk materiaal te gebruiken, namelijk gebroken grind uit de Maas.
Kosten
Het project kost in totaal 3,7 miljoen euro. De provincie neemt 2 miljoen voor haar rekening, de gemeenten en Europa de rest. "Het is een gemeentelijk project waar wij subsidie aan geven. Maar het past wel binnen een speerpunt van ons beleid, namelijk het versterken van fietsverbindingen in Limburg", zo zegt Geurts.
Verzet
Maandag is in het gemeentehuis van Eijsden-Margraten een openbare informatiebijeenkomst voor raads- en statenleden over de trambaanfietsroute. Tegen het plan is verzet van natuur- en milieu-organisaties en een aantal omwonenden.
Ondertekening
Woensdag tekenden de betrokken gemeenten - waar ook Maastricht bij hoort - en de provincie een overeenkomst in het gouvernement over de stappen die nodig zijn om de fietsroute mogelijk te maken.
Kwetsbare gebieden
Volgens Geurts kan er nu al over 80 procent van de route gefietst worden. "In drie kwetsbare gebieden kan dat nog niet en moet dat via bestemmingsplannen geregeld worden. Daarbij hebben de gemeenten het voortouw", aldus de gedeputeerde.
Zwart asfalt
Er wordt geen zwart asfalt gebruikt op de 9 kilometer die nog verhard moet worden voor de fietsroute. Het is de bedoeling om natuurlijk materiaal te gebruiken, namelijk gebroken grind uit de Maas.
Kosten
Het project kost in totaal 3,7 miljoen euro. De provincie neemt 2 miljoen voor haar rekening, de gemeenten en Europa de rest. "Het is een gemeentelijk project waar wij subsidie aan geven. Maar het past wel binnen een speerpunt van ons beleid, namelijk het versterken van fietsverbindingen in Limburg", zo zegt Geurts.
Verzet
Maandag is in het gemeentehuis van Eijsden-Margraten een openbare informatiebijeenkomst voor raads- en statenleden over de trambaanfietsroute. Tegen het plan is verzet van natuur- en milieu-organisaties en een aantal omwonenden.