Vrachtwagenchauffeurs maken vaak brokken in Limburg

Op snelwegen in en rond Limburg is er relatief vaak sprake van ongelukken en pechgevallen met vrachtwagens. Dat blijkt uit cijfers van de transportsector.
Vooral op de A2 rond Eindhoven, de A67 van en naar Venlo en de A2 tussen Born en Urmond maken vrachtwagens vaak brokken of stranden truckers met pech. Die stukken snelweg staan in een landelijke top 25 met de meeste incidenten.
Landelijk zwaartepunt
Het landelijke zwaartepunt ligt vlak over de provinciegrens op de A2 op knooppunt De Hogt/Leenderheide bij Eindhoven. Ook de nummers twee (A2, De Hogt/Batadorp) en zes (A67, Geldrop/Someren) vinden we terug vlak over de provinciegrens. Verder zijn de A2 tussen Born en Urmond (14), de A67 tussen Leenderheide en Geldrop (15), de A2 tussen Leenderheide en Valkenswaard (23) en de A67 tussen Asten en Liessel (24) terug te vinden in de top 25.
Landelijk zwaartepunt
Het landelijke zwaartepunt ligt vlak over de provinciegrens op de A2 op knooppunt De Hogt/Leenderheide bij Eindhoven. Ook de nummers twee (A2, De Hogt/Batadorp) en zes (A67, Geldrop/Someren) vinden we terug vlak over de provinciegrens. Verder zijn de A2 tussen Born en Urmond (14), de A67 tussen Leenderheide en Geldrop (15), de A2 tussen Leenderheide en Valkenswaard (23) en de A67 tussen Asten en Liessel (24) terug te vinden in de top 25.

Buitenlandse chauffeurs
Vrachtwagens zijn landelijk steeds vaker betrokken bij ongelukken en pechgevallen. In 40 procent van de gevallen is een buitenlandse vrachtwagenchauffeur daarbij betrokken. En dat terwijl dertien procent van de vrachtwagens op de Nederlandse wegen een buitenlands kenteken heeft. Het gaat vooral om Polen, Duitsers en Roemenen.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil een onderzoek naar de toename van het aantal ongelukken en pechgevallen. Ook wil TLN weten waarom er zoveel buitenlandse chauffeurs bij betrokken zijn.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil een onderzoek naar de toename van het aantal ongelukken en pechgevallen. Ook wil TLN weten waarom er zoveel buitenlandse chauffeurs bij betrokken zijn.