Mogelijk toch weer groen licht voor tram naar Hasselt

De geplande route van de tram tussen Maastricht en Hasselt © Jean-Pierre Geusens/De Lijn
Er lijkt een oplossing in zicht voor de financiële problemen aan Belgische kant voor de aanleg van de sneltram tussen Maastricht en Hasselt.
Volgens Het Belang van Limburg heeft spoorbeheerder Infrabel de 'politieke opdracht' gekregen om intern geld te zoeken voor de aanpassingen van negen spoorwegovergangen tussen Diepenbeek en Bilzen. Het gaat om bijna 20 miljoen euro.

Tunnels en bruggetjes

Het is de bedoeling dat die spoorwegovergangen worden gesloten en vervangen door tunnels en bruggetjes. Dat is noodzakelijk omdat de beoogde tram op dat deel van het tracé parallel loopt met het spoor.

Vertraging

In het verleden had Infrabel geld gereserveerd voor de werkzaamheden maar omdat de tram flink wat vertraging heeft opgelopen, is dat bedrag geschrapt. Dat werd een paar maanden geleden duidelijk. Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts noemde toen dat in strijd met gemaakte afspraken.

'Tram Hasselt-Maastricht definitief op dood spoor'

Toch geld

Na overleg met Infrabel en Belgisch minister van mobiliteit François Bellot moet de spoorbeheerder nu toch op zoek naar geld, zo meldt de Belgische krant.
Burgemeester Marino Keulen van de Belgisch-Limburgse grensgemeente Lanaken had vragen aan Weyts gesteld over de stand van zaken rond de sneltram
Het is de bedoeling dat de sneltram tussen Maastricht en Hasselt in 2023 gaat rijden.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via whatsapp of stuur een mail naar redactie@1limburg.nl!