Niet opdagen na reservering dood in de pot voor restaurants

© archief iStock
Limburgse restaurants hebben steeds vaker te maken met no-shows: mensen hebben gereserveerd maar komen niet opdagen.
Bij het nabellen nemen ze niet op of beweren dat ze hebben afgebeld.

Schadepost

Restaurants blijven niet alleen zitten met het ingekochte eten, maar hebben soms ook te veel personeel ingeschakeld en klanten moeten weigeren omdat ze tafels vrij moesten houden. Misset Horeca becijferde vorig jaar dat no-shows een toprestaurant jaarlijks een schadepost van zo’n 10.000 euro opleveren. Gemiddeld blijven 8,6 gasten per maand zonder bericht weg.

Zwarte lijst

"We praten al jaren over dit probleem", zegt Peter Magné, bestuurslid van Horeca Nederland afdeling Maastricht-Heuvelland en eigenaar van Café 1900 in Maastricht tegen de Limburgse kranten. Maar niemand heeft een echte oplossing. Restaurants vragen wel vaker bij de reservering telefoonnummers en e-mailadressen. Ook herinneren ze klanten, via mail of sms, aan het etentje.
Magné heeft inmiddels een zwarte lijst van mensen die niet verschenen na reservering.
Niet opdagen na reservering dood in de pot voor restaurants
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail? Dat regelen we voor je. Klik hier.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!