Maastrichtse file-aanpak blijkt succesvol

Foto ter illustratie. © Nils Rompen
Het aantal automobilisten dat de ochtend- en avondspits mijdt als gevolg van de campagne Maastricht Bereikbaar (MB) is dit jaar met 65 procent gestegen in vergelijking met 2015.
Uitgedrukt in absolute aantallen laten nu dagelijks bijna 2300 werknemers (in 2015 1375) in Zuid-Limburg hun auto staan ten faveure van trein, bus, fiets, e-bike, thuiswerken of andere oplossingen om de grote drukte te mijden, die MB in samenspraak met bedrijven aandraagt, stimuleert en deels ook financiert.

Tien miljoen

Programmadirecteur Katya Ivanova van MB, dat jaarlijks ruim tien miljoen euro ter beschikking heeft dankzij bijdragen van zowel overheid als bedrijfsleven, onderschrijft de conclusie dat de file-aanpak in Zuid-Limburg langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen. Dat is hard nodig ook, want de groei van de automobiliteit zet ook in Zuid-Limburg door. "Sterker, die zal de komende jaren naar verwachting zelfs sterker toenemen."

Meer bedrijven

Hetgeen impliceert dat dergelijke publiek-private campagnes bitter nodig zijn en blijven, beaamt Verkeerswethouder John Aarts van Maastricht. Tegelijk met de groei van het aantal werknemers dat de auto laat staan, neemt het aantal deelnemende bedrijven toe. Dinsdagmiddag tekende het 43ste bedrijf een contract.
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail? Dat regelen we voor je. Klik hier.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!