'Traag luchthavenbesluit kost Limburg honderden banen'

© Istock
Getreuzel van de overheid heeft ervoor gezorgd dat Maastricht Aachen Airport honderden banen is misgelopen.
Volgens De Volkskrant overwogen verschillende vrachtmaatschappijen, waarvoor op Schiphol geen plaats meer is, om hun vluchten te verplaatsen naar Maastricht.

Afgehaakt

?Kalitta Air, AirBridgeCargo en Emirates waren serieus van plan om Maastricht te gebruiken, nu het op Schiphol zo druk is geworden dat er voor vrachtvliegers geen plaats meer is om uit te breiden. Maar omdat het nieuwe luchthavenbesluit maar niet van kracht wordt, haken zij af. De komst van die maatschappijen zou voor Limburg honderden banen hebben opgeleverd, zegt vliegvelddirecteur Jos Roeven tegen de krant.

Vertraging

In dat besluit wordt geregeld dat de volle 2750 meter van de Maastrichtse start- en landingdbaan gebruikt mag worden. Dat is nodig zodat grote vrachtvliegtuigen die lange routes vliegen van het vliegveld in Beek gebruik kunnen maken. Begin dit jaar had dat al geregeld moeten zijn, maar nu loopt de procedure nog steeds. Op dit moment wordt het luchthavenbesluit nog eens doorgerekend om te zien of de cijfers over geluidsoverlast wel kloppen.
Het geduld van de vrachtvliegers is ondertussen op. Zij verruilen Schiphol nu voor met name het vliegveld van Luik.