'Beek' in beeld om Schiphol te ontlasten

© iStock
Maastricht Airport is in beeld om luchthaven Schiphol verder te ontlasten voor wat betreft het aantal vliegbewegingen.
Vrachtmaatschappijen verruilen Schiphol de laatste tijd al steeds vaker voor regionale vliegvelden, nu wordt ook gekeken of vakantievluchten voortaan meer van andere vliegvelden kunnen vertekken.

Plafond

Het vliegveld bij Amsterdam heeft bijna het maximum aantal van 500.000 vliegbewegingen per jaar bereikt, een plafond dat in 2008 werd ingesteld en geldt tot 2020. Volgens een onderzoeksrapport moet die norm worden verruimd, omdat anders met name vakantiereizigers de dupe zouden worden.

Nachtvluchten

Vakantievluchten, en dan met name binnen Europa, moeten volgens het rapport concurreren met bijvoorbeeld intercontinentale zakenreizen. Die leveren luchtvaartmaatschappijen het meest op. De provincie Noord-Holland wil daarom onderzoeken of korte nachtvluchten, die op Schiphol landen, kunnen uitwijken naar andere luchthavens in Nederland.
Ook de luchthavens in Lelystad, Eindhoven, Rotterdam, en Groningen zijn daarvoor in beeld, alhoewel niet alle luchthavens 's nachts open zijn. Ook Maastricht Airport is 's nachts gesloten.