Unilever neemt Limburg-logo onder de loep

Het logo waarmee een groep Limburgse prominenten deze provincie een smoel wil geven, ligt op dit moment onder de loep bij Unilever.
Volgens De Volkskrant beraadt de multinational zich over het Limburgse logo, dat veel lijkt op het beeldmerk dat Unilever sinds 2004 gebruikt.

L of U

Het Limburgse logo is een hoofdletter L, die is gevormd uit verschillende typisch Limburgse objecten zoals een fles, een carnavalsmasker en het Pinkpop-logo. En dat lijkt qua concept erg veel op het Unilever-logo, dat bestaat uit een U die is gemaakt van allemaal Unilever-symbolen.
De gelijkenis was des te treffender, omdat allebei de logo's blauw waren. Inmiddels is het Limburgse logo aangepast, sommige symbooltjes in het logo zijn nu rood of geel.



Niet erg origneel

Ontwerper Daan de Haan van het Limburgse logo maakt zich weinig zorgen over een eventuele zaak. "Ik vind zo veel vergelijkbare logo's dat ik niet kan volhouden dat het erg origineel is wat ik qua vorm heb voorgesteld", vertelt hij tegen de krant. Het ter ziele gegane warenhuis V&D gebruikte in zijn laatste jaren ook zo'n zogeheten assemblagelogo, in de vorm van een boom. En Nijmegen heeft als logo een uit Nijmeegse symbolen opgebouwde N.
Het logo waarmee Nijmegen zich probeert te onderscheiden
Het Limburgse logo is overigens nog niet definitief. Op de website Logovoorlimburg kunnen mensen zelf nog ideeën aandragen.