Maastrichtenaar klaagt over 'schijnheilige' spot Rabobank

© Screenshot: Reclamespot Rabobank
De Rabobank gaat noodgedwongen een van zijn tv-commercials aanpassen.
De spot 'Growing a better world together' wordt veranderd na een klacht van Mat Matheij uit Maastricht.

Valse belofte
Hij vindt dat de bank valse beloftes doet in het spotje, zo meldt De Limburger. Daarom stapte hij naar de Reclame Code Commissie. Die geeft de man gelijk.

Misleidend
In de reclamespot wordt gesuggereerd dat de bank de hongersnood in sommige landen gaat oplossen. "Dat de aanpak van Rabobank tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door Rabobank niet aannemelijk gemaakt", oordeelt de Reclame Code Commissie. De waakhond noemt het spotje misleidend en oneerlijk.

Schijnheilig

De Maastrichtse klager noemt het spotje schijnheilig. "Als je hem ziet, denk je aanvankelijk aan een reclamespotje van een vluchtelingenorganisatie of zo. Aan het eind blijkt het echter om de Rabobank te gaan", zegt hij tegen de krant.
De Rabobank laat weten dat de commercial wordt aangepast. Het laatste stukje wordt er uitgeknipt.