Totaalbeeld na aanvaring stuw Grave ontbrak

© SK-Media
In de eerste uren na de aanvaring van de stuw in de Maas bij Grave ontbrak een totaalbeeld van wat er precies aan de hand was.
Daardoor is in eerste instantie niet voldoende urgentie gegeven aan het incident en zijn betrokkenen onvoldoende of helemaal niet gealarmeerd.

Rapport

Dat staat donderdag in een rapport van onderzoeksbureau Berenschot, dat de gebeurtenissen in de eerste 48 uur na de aanvaring heeft geëvalueerd. Op de evaluatie was vooral door bestuurders in Gelderland sterk aangedrongen, omdat die veel te laat te horen kregen dat er een binnenvaartschip geladen met benzeen tegen de stuw was gevaren.

Schade

Terwijl bewoners aan de Brabantse kant van de Maas gewaarschuwd werden dat ze ramen en deuren moesten sluiten, hoorden Gelderlanders op dezelfde afstand niets. Uiteindelijk is er geen benzeen weggelekt.
Op 29 december ramde het binnenvaartschip de stuw in dichte mist. Pas vorige week was Rijkswaterstaat klaar met het herstellen van de schade.

Stuw

Een half jaar geleden ramde een binnenvaarttanker de stuw. Door de botsing raakte de stuw zwaar beschadigd en daalde het peil van de Maas met bijna drie meter.

Unieke omstandigheden

De onderzoekers spreken van van "unieke en zeer moeilijke omstandigheden" bij de aanvaring. Het was nooit eerder voorgekomen dat een schip een stuw letterlijk ramde. Bijkomend probleem was naast de dichte mist dat de stuw weliswaar naar de Brabantse plaats Grave is vernoemd, maar nog net in Gelderland ligt, net als de rivier op die plek.

Informatie

Bij de stuw wisselden Rijkswaterstaat, waterschappen, brandweer, politie en andere hulpverleners efficiënt informatie uit, maar op andere plekken stelden betrokken diensten naar eigen inzicht anderen op de hoogte. Pas twaalf uur na de aanvaring was er een compleet beeld bij iedereen die verantwoordelijk was.

Papieren tijger

Het plan voor incidentbestrijding op vaarwegen in Oost-Nederland bestempelen de onderzoekers als "een papieren tijger.'' Er zitten hiaten in en oplossingen sluiten niet op elkaar aan. Verbetering is dringend nodig, adviseert Berenschot. Rijkswaterstaat moet bovendien controleren of door de dienst ingehuurde schippers en aannemers adequaat kunnen handelen bij een crisis.
Het Openbaar Ministerie heeft nog niet besloten of er iemand wordt vervolgd voor de aanvaring. De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt later dit jaar met een rapport.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!