Miljoeneninvestering voor elektrische spoorlijn Mol-Hamont
Europa draagt 18,5 miljoen euro bij aan de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en het Belgisch-Limburgse Hamont.
In totaal gaat het om een investering van 71 miljoen euro. Dat blijkt uit een interview met Belgisch minister van mobiliteit Francois Bellot in de Belgische krant Het Belang van Limburg.
Passagierstreinen
De elektrificatie is van groot belang voor Nederlands-Limburg omdat er dan passagierstreinen kunnen gaan rijden tussen Weert via Hamont naar Antwerpen. Voorwaarde daarvoor is wel dat het stukje spoor van 8 kilometer tussen Weert en de Belgische grens ook wordt geëlektrificeerd.
Rijk
De provincie en de gemeente Weert hebben daar al respectievelijk 4 en 2 miljoen euro voor uitgetrokken. Het Rijk is gevraagd om 16 miljoen bij te dragen: 8 miljoen voor de elektrificatie en 8 miljoen voor de beveiliging. Maar demissionair PvdA-minister Sharon Dijksma geeft tot nu toe niet thuis.
Nieuw kabinet
CDA-gedeputeerde Hubert Mackus hoopt daarom met een nieuw kabinet wel zaken te kunnen doen. Dat de investering aan Belgische kant nu zeker is, ziet hij als een extra steun in de rug.
IJzeren Rijn
De lijn Mol-Hamont is ook onderdeel van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn. Dat is ook de reden dat de Europa met de forse subsidie over de brug komt omdat ze het opnieuw in gebruik nemen ervan van groot belang vindt, zo schrijft Het Belang van Limburg.
De elektrificatie van het spoor Mol-Hamont duurt vijf jaar.