Vliegveld Maastricht wil snel volledige baan gebruiken

© Archief L1
Maastricht Aachen Airport (MAA) wil vanaf 29 oktober gewoon de volledige start- en landingsbaan van 2750 meter kunnen gebruiken.
Zo niet, dan zullen vliegtuigmaatschappijen het vliegveld links laten liggen. Dat stelt de directie van de luchthaven.

In het gedrang
De datum dreigt in het gedrang te komen, omdat bij de berekeningen van de geluidsoverlast is uitgegaan van verkeerde gegevens, zo bleek maandag. Daarom worden de berekeningen opnieuw gedaan.



Groot belang

Volgens directeur Jos Roeven is het van groot belang dat het vliegveld snel de baan van 2750 meter kan gebruiken. "Op 29 oktober begint het winterseizoen. Dertig vrachtmaatschappijen kunnen dan niet meer op Schiphol terecht. Wij zijn een alternatief voor deze maatschappijen", aldus Roeven. "Als ze in Maastricht niet de volledige baan kunnen gebruiken, zullen ze naar een luchthaven in het buitenland gaan."


Opgerekt

Het vliegveld mag tot nu toe slechts 2500 meter van de landings- en startbaan gebruiken. Dat moet opgerekt worden naar 2750 meter. Dan wordt de baan ook interessant voor vrachtmaatschappijen die naar China en Amerika vliegen. "Als we de volledige startbaan mogen gebruiken, kunnen ze met meer vracht opstijgen. Ook kunnen ze met meer brandstof vertrekken, waardoor ze verder kunnen vliegen", aldus Roeven.


Veiligheidseisen

Het vliegveld voldoet volgens Roeven aan alle veiligheidseisen. Het is wachten op toestemming van het ministerie. Of die toestemming nu langer op zich laat wachten, omdat de berekeningen van de geluidsoverlast opnieuw moeten worden gedaan, is niet duidelijk. "We zitten ruim binnen de geluidsnormen. Ik hoop daarom dat ze ons daarom de toestemming geven om snel de volledige baan te gebruiken."


Actiegroep 'Niet Meer Vliegen Op Beek' verzet zich tegen het gebruik van de volledige landingsbaan. Zij hopen dat de nieuwe berekeningen met de juiste cijfers aantonen dat de geluidsoverlast fors zal toenemen.