Maastricht krijgt een helpdesk voor zorgvragen

De gemeente Maastricht lanceert een helpdesk voor vragen rond het nieuwe zorgsysteem.
Uiterlijk 1 juli is er een telefoonnummer en een mailadres in de lucht waar mensen terecht kunnen met al hun problemen binnen de zorg.
Onduidelijkheden
Het stadsbestuur start de helpdesk - mede op initiatief van PvdA-raadslid Frans Bastiaens - vanwege de vele onduidelijkheden die er zijn sinds 1 januari, toen jeugdzorg, Wmo en werk en inkomen (de drie decentralisaties) zijn overgeheveld van het Rijk naar de gemeenten.
Burgerpanel
Daarnaast start de gemeente een burgerpanel dat zich gaat bezighouden met systeemfouten binnen de nieuwe zorg. Maastricht gaat negen willekeurige burgers selecteren die casussen gaan beoordelen onder leiding van een onafhankelijk voorzitter.
Reageren op vragen
Wethouder André Willems (Seniorenpartij): "Met de helpdesk willen we meteen kunnen reageren op vragen van mensen. Het panel moet achteraf gaan bekijken of er wellicht verbeteringen in het systeem nodig zijn."