Langere baan Maastricht Airport op de lange baan

© Bing Maps
Er zijn inderdaad fouten gemaakt bij de berekening van de geluidsoverlast voor de beoogde nieuwe vergunning van Maastricht Aachen Airport.
Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer.

Hele baan

Daarom komt er pas uiterlijk begin december duidelijkheid over het verlenen van die vergunning. Die moet het mogelijk maken dat het vliegveld in Beek de hele lengte van de start-en landingsbaan kan gebruiken.Voor de toekomst van het vliegveld is dat essentieel omdat dan vluchten met zwaardere vrachtvliegtuigen met meer vracht naar China en Noord-Amerika mogelijk worden. Daarmee wordt Beek veel aantrekkelijker.

Vliegtuigmotoren

Uit de brief van de minister blijkt dat voor een aantal vliegtuigtypes verkeerde gegevens zijn ingevoerd over de kracht van de motoren. In de loop van deze maand wordt dat hersteld. Vervolgens moet duidelijk worden of er wel of geen consequenties zijn voor de vergunning.

Geluidsberekeningen Maastricht Airport nader bekeken

Economisch belang

De minister zegt in de brief dat ze volledig begrijpt dat de provincie en het vliegveld zo snel mogelijk een besluit willen vanwege de grote economische belangen voor de regio en de luchthaven. Maar in een gezamenlijk overleg is vorige week ook geconcludeerd dat naast snelheid, zorgvuldigheid van cruciaal belang blijft. "Mede gezien de belangen en zorgen van omwonenden", aldus minister Van Nieuwenhuizen.

'Traag luchthavenbesluit kost honderden banen'