'Agora-onderwijs in Roermond is geslaagd'

© iStock
Jos Claessen, hoogleraar onderwijskunde bij de Open Universiteit in Heerlen, is enthousiast over het Agora-onderwijs van de Roermondse school Niekée.
Agora biedt leerlingen van vmbo tot en met gymnasium persoonlijke leerroutes zonder vakken, lesrooster, cijfers, lesmethoden en rapporten. In 2014 zijn 34 leerlingen gestart met de nieuwe onderwijsvorm.

Sceptisch

Aanvankelijk was Claessen sceptisch over het nieuwe onderwijssysteem. Maar na de leerlingen en coaches van dichtbij gevolgd te hebben is hij enthousiast: "Agora structureert weliswaar niet in vakken en cijfers maar wel in handelen en denken. De leerlingen leren vooral projectmatig werken, systematisch denken, bronnen raadplegen en samenwerken. En ook de ouders worden enorm goed in het traject meegenomen."

Agora

In de visie van Agora is elk kind uniek met eigen talenten, behoeften en vaardigheden. De leerlingen leren onderzoeksvragen te stellen en de antwoorden te vinden. Zíj bepalen wat ze willen leren, waarbij leraren hen als coach begeleiden en wekelijks evalueren.

Freek de Jonge

Jos Claessen heeft zijn bevindingen gebundeld in het rapport Tegels van Agora. Hij presenteert dit op 3 februari in Niekée in Roermond. Freek de Jonge neemt het eerste exemplaar in ontvangst en zal vertellen over zijn visie op onderwijs.

Lees ook: Nieuwe onderwijsmethode Roermondse school wekt interesse

Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail?
Tijdelijke actie: meld je nu aan en ontvang vier weken lang de digitale krant gratis!

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht via WhatsApp of stuur een mail naar redactie@l1.nl!