Koopzondag levert Maastricht 16,5 miljoen aan omzet op

Het invoeren van een wekelijkse koopzondag heeft in Maastricht voor een omzet van 16,5 miljoen euro gezorgd. Dat concludeert onderzoeksbureau Deloitte.
De detailhandel mocht 9,1 miljoen euro bijschrijven, de horeca 7,5 miljoen.
Concurrentie
Voor de winkeliers betekende dat echter niet dat hun jaaromzet steeg: door onder meer crisis en concurrentie van internet vielen er flinke klappen. De koopzondag heeft er in Maastricht echter voor gezorgd dat sprake was van omzetbehoud. In de horeca was sprake van groei, concludeerde Deloitte.
Buitenland
Gekeken naar de bezoekersstromen blijkt dat 54 procent van de kooplustigen op zondag uit het buitenland afkomstig is. Vlaanderen en het Duitse grensgebied spannen de kroon. Ook zijn er op koopzondagen meer Nederlanders niet afkomstig uit Limburg in Maastricht dan bijvoorbeeld op zaterdag.
Vast karakter
Volgens centrummanager Paul ten Haaf is daarmee duidelijk dat een nieuwe, extra, bezoekersstroom is aangeboord. Ten Haaf hoopt dan ook dat de twee jaar geleden ingezette proef met een wekelijks koopzondag een vast karakter krijgt.