Prijsvechters winnen terrein, Maastricht blijft achter

Een toestel van Ryanair op vliegveld Beek. © iStock
Budgetmaatschappijen veroveren steeds meer terrein in de luchtvaart. De rol van deze maatschappijen is vooral groot op regionale luchthavens. Al blijven Maastricht en Eindhoven wel flink achter.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Prijsvechter

Zo'n 37 procent van de vliegtuigpassagiers in Nederland vloog in het tweede kwartaal met een prijsvechter. In 2010 was dat in hetzelfde kwartaal nog maar 28 procent. In absolute zin is het aantal passagiers dat gebruikmaakte van een budgetmaatschappij in het tweede kwartaal ruimschoots verdubbeld naar 7,5 miljoen ten opzichte van zeven jaar geleden.

Schiphol

De populairste route was Amsterdam - Barcelona, op de voet gevolgd door Amsterdam - Dublin. Ruim 1,9 miljoen passagiers reisden met een budgetmaatschappij van of naar Spanje. De routes naar het Verenigd Koninkrijk trokken 1,1 miljoen passagiers.

Maastricht

De rol van de prijsvechters is vooral groot op regionale luchthavens. Alle luchthavens zagen in het tweede kwartaal het aantal passagiers groeien, behalve Maastricht. Daar daalde het aantal passagiers van 79.513 in het tweede kwartaal van 2016 naar 55.860 passagiers in dezelfde periode dit jaar.

Gevaarlijk

Het succes van de regionale luchthavens dankzij de prijsvechters heeft volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens ook een gevaarlijke kant. "De regionale vliegvelden worden erg afhankelijk van één prijsvechter. Dat is een groot probleem voor regionale vliegvelden die geen groot dichtbevolkt achterland hebben", legt Heerkens in De Limburger uit.
Hij doelt op luchthavens als Groningen en Maastricht. "Zij hebben geen overstappende passagiers. Ze kunnen gemakkelijk weg en vanaf een ander vliegveld gaan vliegen. Ik denk dat Maastricht en Groningen het op den duur niet gaan redden."