'Filmpje met lookalike Max doordachte actie'

© Facebook Red Bull Racing
De advocaat van Max Verstappen meent dat het filmpje dat de onlinesupermarkt Picnic vorig jaar plaatste, met een lookalike van de Formule 1-coureur, een goed doordachte mediastrategie was.
Dit kwam donderdag naar voren tijdens een rechtszaak bij de rechtbank in Amsterdam.
Mag je gebruik maken van de populariteit van Max Verstappen, onder het mom van een grapje? Op die vraag wil Lex de Jager, advocaat van de Formule 1-coureur, antwoord van de rechter. De zaak dient vanwege het filmpje dat onlinesupermarkt Picnic vorig jaar plaatste, met een lookalike van Verstappen.

Geen grap

De Jager meent dat er geen sprake is van een grap, maar van een goed doordachte mediastrategie. Het gebruik van andermans identiteit in reclame is volgens hem onrechtmatig. "De zaak is een principekwestie", aldus de raadsman. De coureur wil dat er een oordeel wordt geveld, ook om een voorbeeld te stellen voor andere sporters die hiermee te maken hebben.

Jumbo

In het filmpje is te zien hoe een lookalike van de coureur een wagen van Jumbo voorbij loopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. De video verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten bracht.
Het management van Verstappen eiste eerder 350.000 euro van de supermarkt. Dit bedrag zou het prijskaartje zijn geweest als Picnic Verstappen had willen gebruiken, zo liet zijn manager eerder al weten aan het AD.
Volgens NU.nl benadrukte Picnic tijdens de zitting dat het filmpje als grap was bedoeld en dat de productie van de video niet meer dan 200 euro had gekost. De bezorgdienst achtte toestemming van Verstappen niet nodig, omdat het om een parodie ging. De rechtbank in Amsterdam doet op 6 september uitspraak.