Geluidsberekeningen Maastricht Airport nader bekeken

© Istock
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat nog eens goed kijken naar de geluidsberekeningen die zijn gedaan voor het nieuwe luchthavenbesluit van Maastricht Aachen Airport.
In dat besluit wordt geregeld dat de hele 2750 meter van de start- en landingsbaan van het vliegveld in Beek gebruikt kan worden. Op dit moment is nog maar 2500 meter beschikbaar voor startende en landende vliegtuigen. Door de volle lengte te gebruiken wordt het vliegveld interessanter voor vrachtmaatschappijen.

Uitbreiding landingsbaan Maastricht nabij



Lelystad
In de geluidsberekeningen zijn mogelijk verkeerde data over bijvoorbeeld vlieghoogte en stuwkracht van vliegtuigen gebruikt. De fouten kwamen aan het licht in het onderzoek naar de milieu-effecten die het gevolg zullen zijn van de geplande uitbreiding van het aantal vluchten op Lelystad, waarbij gebruik werd gemaakt van dezelfde gegevens.

Weinig verschil

Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur verwacht overigens niet dat de nieuwe cijfers veel verschil zullen maken voor de milieu-effecten. Ze heeft de Tweede Kamer laten weten nog voor het einde van deze maand met de conclusies van de nieuwe berekeningen te komen.