Deur naar station Grubbenvorst staat op een kier

Grubbenvorst met in het midden de overweg Burgemeester Van Kempenstraat. © Bing Maps
CDA-gedeputeerde Hubert Mackus zegt binnenkort opnieuw in gesprek te gaan met het Ministerie van Infrastructuur over het aanleggen van station Grubbenvorst.
De Tweede Kamer heeft echter, middels een unaniem aangenomen motie, geen geld vrijgemaakt voor het project.

Opnieuw praten
Wel heeft de Kamer besloten dat betrokken partijen opnieuw met elkaar om de tafel moeten, om te bekijken hoe het station er toch kan komen. Dat vertelde Mackus in een Statencommissie. "De motie beidt een minuscule oplossing voor waar we nu naar aan het zoeken zijn", aldus de gedeputeerde.

Extra opstelsporen
CDA-statenlid Jeu Titulaer vindt dat het tekort gedeeltelijk kan worden opgevangen uit een nieuw potje van 150 miljoen euro van het Rijk voor opstelsporen. Het tekort is immers onder meer ontstaan doordat er alsnog extra opstelsporen voor de Maaslijn moeten worden aangelegd, aldus Titulaer. De provincie zou dan de rest van het tekort voor haar rekening kunnen nemen. Dan is de verdeling ongeveer 50-50, zo zei het CDA-statenlid.

Geen extra miljoenen
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft al herhaaldelijk laten weten geen extra miljoenen meer te willen uittrekken voor de Maaslijn, omdat het Rijk al fors bijdraagt aan de elektrificatie. De praktijk is dat hoe langer het duurt voordat er een knoop over station Grubbenvorst wordt doorgehakt, hoe later de elektrificatie klaar is. Die is nu al een jaar opgeschoven, naar 2021.

Station Grubbenvorst maakte eerder onderdeel uit van de elektrificatie van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Omdat er een tekort van bijna 11 miljoen is ontstaan, dreigt het station te worden geschrapt.