Opgelicht via internet? Pech gehad!

© iStock
De meeste mensen die via internet zijn opgelicht kunnen fluiten naar hun geld.
Bijna 70% van de mensen die zijn opgelicht, zegt aangifte gedaan te hebben bij de politie. Vrijwel iedereen die aangifte deed is vervolgens ontevreden over de afhandeling door de politie, namelijk in 90% van de gevallen.
Dat blijkt uit een onderzoek van L1, de overige Nederlandse regionale omroepen en de NOS. Ruim 1700 gedupeerden deden mee aan het onderzoek.

Koopfraude

Van de mensen die een product hebben gekocht, maar dat niet hebben ontvangen, zegt meer dan negen op de tien het geld definitief kwijt te zijn. Volgens het CBS waren in 2016 ongeveer een half miljoen mensen het slachtoffer van koopfraude.

Verkoopfraude

Ruim de helft van deze gedupeerden deed de aankoop via Marktplaats. De meeste verkoopfraude vond plaats in de categorieën ‘kleding en accessoires’, ‘(spel)computers en software’ en ‘tickets en kaartjes’. In ongeveer de helft van de gevallen ging om een bedrag van boven de 100 euro. Veel mensen stappen naar hun bank, doen aangifte en melden het bij Marktplaats. Maar dat levert volgens de deelnemers aan het onderzoek eigenlijk nooit iets op.

Aangifte

Sommige mensen krijgen van de politie te horen dat er meerdere aangiftes nodig zijn voordat de politie er iets mee doet. Anderen kregen het bericht van de politie dat er geen onderzoek wordt gestart omdat de aangifte "niet voldoet aan de voorwaarden" of omdat er "onvoldoende capaciteit" is. Slechts een enkeling schrijft dat de politie een onderzoek is begonnen naar de vermeende oplichting.

Ingewikkeld

Daarnaast ligt oplichting vaak juridisch ingewikkeld. Koop je een product via internet maar wordt het niet geleverd, dan kan het zijn dat er geen sprake is van oplichting, maar dat de verkoper 'in gebreke blijft'. In zo'n geval is het een civiele zaak; dus je moet het samen voor de rechter uitvechten. Is er wel sprake oplichting, dan komen politie en justitie eraan te pas.