Wat is veertien keer sterker dan staal en weegt niks?

© Erwin Minkenberg
DSM heeft dinsdag bekend gemaakt dat het bedrijf een samenwerking aangaat met Toyota Motorsport.
Vooral de zogenoemde dyneema-vezel van DSM vinden de Japanners heel interessant. Maar wat is dat eigenlijk? Vijf vragen en antwoorden over deze DSM-uitvinding.

1) Wat is dyneema?

Volgens Wikipedia is het een supersterke kunststofvezel op basis van polyetheen. In de jaren dertig van de twintigste eeuw voorspelden onderzoekers al, dat er op basis van polyetheen (PE) sterke vezels gemaakt konden worden. Eind jaren zeventig slaagden Piet Lemstra en Paul Smith van het DSM-laboratorium in Geleen erin om hier ook daadwerkelijk een proces voor te ontwikkelen. Het patent werd in 1979 aangevraagd.

2) Hoe sterk is het?

Volgens DSM is de vezel 14x sterker dan staal. En wat de stof speciaal maakt is de combinatie met het lichte gewicht. De stof smelt pas bij zo'n 150 graden en is bestand tegen wrijving en zonlicht. Ook kan het prima in zeewater gebruikt worden. Het schuurt en snijdt niet.
3) In welke toepassingen vindt je dyneema terug?
Van simpele vislijnen tot kabels om olieplatforms op zee te verankeren. Eerst werd de stof verwerkt in kogelvrije vesten en na de aanslagen van 11 september in Amerika werden ook de vliegtuigdeuren voorzien van de vezel.

4) Kan de stof ook in kleding verwerkt worden?
Omdat de vezel niet schuurt en snijdt, is hij ook toepasbaar in bijvoorbeeld werkhandschoenen. De laatste jaren heeft dyneema ook zijn intrede gedaan in de sport. Zo worden wielertenues ermee uitgerust om de lichamelijke schade bij een valpartij te verzachten. De vezel wordt dan aan de binnenkant meegenaaid. Ook in sporten als ijshockey wordt beschermend materiaal voorzien van de Limburgse uitvinding.

5) Wat kan de automobielindustrie ermee?

Te denken valt aan gepantserde wagens, maar ook in de autosport zou de vezel gebruikt kunnen worden omdat daarbij alles draait om lichtgewicht en stevigheid. Wie weet rijdt Max Verstappen ooit in een race-auto van dyneema.